Sökning: "didaktiska principer"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden didaktiska principer.

  1. 1. Rättsstaten och dess principer i lärares undervisningsmaterial : En undersökning om lärares didaktiska val och elevers förutsättningar i Samhällskunskap 1b

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Rasmus Johansson; Geir Felix Hyvärinen; [2024]
    Nyckelord :rättsstat; rättsstatsprinciper; undervisningsmaterial; didaktiska val; demokrati; läromedel; samhällskunskap; demokratiundervisning; citizenship education; rule of law;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärares didaktiska val avseende undervisning om rättsstatens principer samt de rättsstatsprinciper som kommer till uttryck i deras undervisningsmaterial. Detta har bakgrund i frågans relevans i koppling till samhällskunskapsämnets syfte och innehåll, och till ett samhällstillstånd där frågan om rättsstatens utformning blivit alltmer aktuell. LÄS MER

  2. 2. Pianoundervisning med förskolebarn : Dalcroze, Orff, Kodály & SuzukiDe fyra pedagogernas metoder med barnets utveckling i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jane Levkovskaya; [2023]
    Nyckelord :musikpedagogik; pianoundervisning förskolebarn; språkutveckling; motorisk utveckling; socioemotionell utveckling; Dalcroze; Kodály; Orff; Suzuki;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka de musikpedagogiska idéer som utvecklades av Jaques-Dalcroze, Kodály, Orff och Suzuki för att se hur de väletablerade metoderna kan användas i pianoundervisning med förskolebarn i syfte att främja deras motoriska, språkliga och socioemotionella utveckling. Som metod i min studie har jag valt att analysera de fyra musikpedagogernas idéer och principer kartlagda i deras ursprungliga texter och övningsböcker. LÄS MER

  3. 3. Hur främjar skolmaterialen på globalamalen.se lärande för hållbar utveckling? : Med fokus på teknikundervisning och handlingskompetens

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Stellan Reidefors; [2023]
    Nyckelord :ESD; action competence; climate change; technology education.; Lärande för hållbar utveckling; ESD; handlingskompetens; klimatförändringar teknikundervisning.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete riktar sig främst till tekniklärare för högstadiet och gymnasiet i Sverige och rör hur elever skulle kunna möta klimatförändringar i relation till lärande för hållbar utveckling och handlingskompetens. Syftet är att reda ut hur skolmaterialen på globalamalen.se kan främja lärande för hållbar utveckling. LÄS MER

  4. 4. Vad anser lärare och elever främjar elevers läslust? : En kvalitativ intervjustudie om relationen mellan lärares och elevers syn på läslust

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Fanny Eriksson; [2022]
    Nyckelord :didaktisk teori; grundskola; läsfrämjande; läslust; läsning; årskurs 3;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka relationen mellan lärares och elevers syn på läslust. För att besvara syftet utgick studien från följande frågeställningar: Vad anser elever i årskurs 3 hjälper dem att finna läslust?Vad har verksamma lärare i årskurs 3 för föreställningar om hur elevers läslust stimuleras? Eftersom jag ville ta del av lärare och elevers egna tankar valde jag att använda mig av en kvalitativ metod och närmare bestämt semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Elever i rollspel om hållbarhetsfrågor : En didaktisk modellering i syfte att utveckla handlingskompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Fatima Ezzeddine; [2022]
    Nyckelord :Handlingskompetens; rollspel; holism; pluralism; deliberation; autenticitet; utbildning för hållbar utveckling UHU ;

    Sammanfattning : Utbildning för hållbar utveckling (UHU) är ett koncept som trätt fram i syfte till att öka unga människors handlingskompetens. Den tidigare forskningen lyfter fram fyra komponenter som är väsentliga för att elever ska utveckla en handlingskompetens. Dessa är holism, autenticitet, pluralism och deliberation. LÄS MER