Sökning: "didaktiska skillnader"

Visar resultat 1 - 5 av 184 uppsatser innehållade orden didaktiska skillnader.

  1. 1. 30 år av livsfrågor och undervisning : En studie av erfarna religionskunskapslärares upplevelse av förändringar inom livsfrågeundervisningen i grundskolans senare del

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Maya Andersson Fremén; [2024]
    Nyckelord :Livsfrågor; existentiella frågor; livsfrågeundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att förstå förändringar av elevers livsfrågor och lärares didaktiska val i livsfrågeundervisningen under de senaste 30 åren. Även lärarens förutsättningar och behov för undervisning av livsfrågor undersöks. LÄS MER

  2. 2. Lärarrummet på nätet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Maja Benjaminsson; Paulina Wendeborn; [2023-12-07]
    Nyckelord :inkludering; bemötande; netnografi; fritidshemmet; diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och synliggöra de diskurser som återfinns bland fritidshemmets personal gällande begreppen inkludering och bemötande. De frågeställningar som avses besvaras är hur funna diskurser förhåller sig till tidigare teori om specialpedagogik, inkludering och bemötande, hur diskurserna förhåller sig till styrdokumenten samt vilka didaktiska konsekvenser de observerade diskurserna indikerar. LÄS MER

  3. 3. "Du måste skriva för att lära dig tänka" : Skrivundervisning i svenskämnet i förhållande till ChatGPT

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Stina Nordin; [2023]
    Nyckelord :svenska; skrivundervisning; skrivdiskurser; ChatGPT;

    Sammanfattning : AI-programmet ChatGPT är ett nytt tekniskt fenomen som debatteras inom skolvärlden. Då programmet kan skriva alla möjliga slags texter åt den som frågar, uppstår frågan om vad detta innebär för skrivande i svenskämnet. LÄS MER

  4. 4. Jag har snövatten! : En kvalitativ studie om de yngsta barnens meningsskapande under kemiaktiviteten ”Olika ämnens löslighet i vatten”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Cecilia Mattsson; [2023]
    Nyckelord :the youngest children; interaction; materials; meaning-making; productive questions; de yngsta barnen; interaktion; material; meningsskapande; produktiva frågor;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute with knowledge about the youngest children's meaning-making based on a chemistry content in the activity "Solubility of different substances in water". The study is conducted from a socio-cultural perspective. The study is qualitative and based on the methodological approach Design-based research. LÄS MER

  5. 5. Hjältinnor från två olika tider : En komparativ text- och bildanalys av Pippi Långstrump och Handbok för superhjältar med fokus på genus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefine Eriksson; Malin Söderlund; [2023]
    Nyckelord :Critical literacy; didaktisk potential; genus; grundskolan; Handbok för superhjältar; komparativ analys; könsnormer; Pippi Långstrump; text- och bildanalys;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att få fördjupad kunskap om karaktärerna i Pippi Långstrump och Handbok för superhjältar del 1: Handboken ur ett genusperspektiv och att undersöka böckernas didaktiska potential med koppling till dagens läroplan. Detta görs genom en komparativ text- och bildanalys av de två verken. LÄS MER