Sökning: "didaktiska utmaningar"

Visar resultat 21 - 25 av 182 uppsatser innehållade orden didaktiska utmaningar.

  1. 21. Varför finns det inga ninja-flickor? : En systematisk litteraturstudie om svensklärarens normmedvetenhet i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Denice Abrahamsson; Amanda Wiberg; [2023]
    Nyckelord :normer; undervisning; skönlitteratur; lärresurser; samtal; maktstrukturer;

    Sammanfattning : Detta är en systematisk litteraturstudie som behandlar svensklärarens didaktiska möjligheter och utmaningar gällande hur en lärare kan arbeta normmedvetet i undervisningen kopplat till läsningen och genom de samtal som kan uppstå därefter. Syftet med studien är att utifrån tidigare forskning urskilja hur en svensklärare kan arbeta normmedvetet. LÄS MER

  2. 22. Skönlitteratur som medierande redskap : En studie i hur lärare med hjälp av skönlitteratur kan arbeta för att främja elevers psykiska hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Mathias Petersson; Gabriella Lönn; [2023]
    Nyckelord :psykisk ohälsa; skönlitteratur; litteraturdidaktik; didaktisk potential; medieranderedskap; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Studien syftar till att genom en kort kvantitativ enkät undersöka i vilken utsträckning lärare itre svenska kommuner använder sig av skönlitteratur som medierande redskap i sinundervisning för att behandla komplexa frågor. Genom kvalitativ metod genomförs intervjuermed åtta lärare för att belysa hur de uppger att de arbetar samt vilka möjligheter och utmaningarde stöter på. LÄS MER

  3. 23. ”Det handlar om att skapa trygghet till vårdnadshavarna och barnen” : Hur förskollärare arbetar med anknytning vid inskolning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lovisa Bergström; Clara Magnusson Engdahl; [2023]
    Nyckelord :Anknytning; inskolning; vårdnadshavare; förskollärare; anknytningsteori;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar med att skapa en trygg anknytning vid inskolningen. Att skapa trygga relationer med barnen under inskolningen är en mycket viktig process, för att barnen ska våga utforska och undersöka förskolans miljö. LÄS MER

  4. 24. Hur hanteras idrottsrelaterade skador i undervisningen? : En didaktisk utmaning i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Gustaf Bärlund; [2023]
    Nyckelord :Idrottsrelaterade skador; Idrott och hälsa; Skadeförebyggande åtgärden; Skadekontext; Ledarskap; Chelladurai; van Mechelen.;

    Sammanfattning : Rörelse är en grundpelare för människors välmående och hälsa, dock har studier visat en expansion av skador kopplat till fysisk aktivitet. Då fysisk aktivitet är en väsentlig del av ämnet idrott och hälsa var syftet med denna studie att undersöka hur lärare hanterar skador i deras undervisning samt vilka didaktiska utmaningar skador kan medföra. LÄS MER

  5. 25. Att främja likvärdig religionsundervisning i årskurs 4–6. : Pedagogiska utmaningar och möjligheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Cajsa-Lisa Gallardo; [2023]
    Nyckelord :Equitable education; religious studies; educational theory; denominational education; multiculturalism; Likvärdig undervisning; religionskunskap; didaktik; konfessionell undervisning; mångkultur;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka didaktiska verktyg och arbetssätt lärare använder samt vilka didaktiska utmaningar de upplever och hur dessa kan bemötas för att främja likvärdig religionsundervisning i årskurs 4–6 utifrån ett lärarperspektiv.  För att besvara studiens två frågeställningar har kvalitativa intervjuer med fem legitimerade lärare i religionskunskap genomförts. LÄS MER