Sökning: "didaktiskt dilemma"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden didaktiskt dilemma.
1. Lärande för hållbar utveckling i NO- klassrummet : Från tolkning till undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie om hur No-lärare i årskurs 4-6 upplever förutsättningarna att undervisa för hållbar utveckling inom de naturorienterande ämnena. Sex No-lärare från tre olika skolor i södra Sverige intervjuades med syftet att ta reda på deras erfarenheter och utmaningar från undervisning för hållbar utveckling ur ett didaktiskt perspektiv. LÄS MER
2. Att undervisa i kontroversiella frågor i samhällskunskapsämnet - ett didaktiskt dilemma?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : .... LÄS MER
3. Det här med pornografi det är inte riktigt så det funkar i verkligheten
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med ökad kunskap om hur undervisande lärare uppfattar elevers tillgång till pornografi i förhållande till sex- och samlevnadsundervisning. Syftet behandlas utifrån tre forskningsfrågor vilka berör lärares uppfattningar om elevers tillgång till pornografi, lärares uppfattningar om vad som är essentiellt att lyfta fram i sex- och samlevnadsundervisningen och lärares uppfattningar om skolan har ett ansvar att bemöta pornografi. LÄS MER
4. "Man kunde höra något nytt och börja tänka annorlunda" : En kvalitativ studie om elevers upplevelser av de fyra mest frekventa metoder som används i etikundervisningen för årskurs 4–6
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra elevers upplevelser av de enligt samtida forskning fyra mest frekventa metoderna som används i undervisningen om etik inom religionskunskap i årskurs 4–6. Metoderna syftar till att utveckla elevernas reflektion- och resonemangsförmåga. LÄS MER
5. Det etiska dilemmat i Religionskunskap 1 : En kvalitativ fallstudie i momentet etik och moral med fokus på lärares didaktiska val i förhållande till etiska dilemman
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : Målet med detta examensarbetet är att undersöka hur sex religionslärare inom det svenskagymnasiet anger att dem arbetar med etiska dilemman i momentet etik och moral ur ettdidaktiskt perspektiv. Examensarbetet kommer att samla lärarnas tankar och ståndpunkterangående etiska dilemman genom en kvalitativ intervjustudie. LÄS MER