Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 118 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. How do linear and nonlinear levels inspire game flow in cooperative gameplay? : comparative analysis of collaborative mechanics design in ItTakes Two

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Ruihan Gao; Olivia Wang; [2023]
    Nyckelord :Cooperative gameplay; Flow theory; Game flow; Linear and nonlinear level designs; Mechanics design.;

    Sammanfattning : This study investigates how linear and nonlinear level designs inspire game flow in cooperative gameplay through a close reading analysis. The research focuses on It Takes Two, a highly successful cooperative game with compelling and unusual combination of game elements that enhance the cooperative experience. LÄS MER

  2. 2. Klimatanpassning - En komplex verklighet : En studie om hantering och samordning av arbetet med stigande havsnivåer och kusterosion i fyra skånska kustkommuner

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Carolina Ivarsson; Louise Tullberg; [2023]
    Nyckelord :Climate change adaption; rising sea levels; coastal erosion; coastal protection and comprehensive planning; klimatanpassning; förhöjda havsnivåer; kusterosion; kustskydd och översiktsplanering;

    Sammanfattning : Vårt samhälle står inför stora utmaningar när det kommer till klimatförändringarna. Inte minst i att anpassa samhället för att hantera konsekvenser som stigande havsnivåer och kusterosion. LÄS MER

  3. 3. Lärares syn på hur en god läsundervisning etableras. : En kvalitativ studie om lärares kunskap & metoder för att lära barn i förskoleklass och årskurs 1 att läsa.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Karlbom; [2023]
    Nyckelord :Learning to read. Reading instructions; reading learning methods; synthetic methods; analytical methods; Läsinlärning; läsundervisning; läsinlärningsmetoder; syntetiska metoder; analytiska metoder;

    Sammanfattning : Att lära sig läsa är en väsentlig del i dagens skola och samhälle. Därför läggs mycket fokus på just läsundervisning i de tidiga åren. Lärares kunskap och didaktik har stor betydelse för att främja elevernas läsinlärning. LÄS MER

  4. 4. Till Valerie – Av Valerie : En läsning av berättarpositionernas tillhörighet i Drömfakulteten av Sara Stridsberg

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Anna Annerbo Lång; [2023]
    Nyckelord :berättarpositioner; Valerie; Solanas; Sara Stridsberg; Drömfakulteten; narratologi; fokalisation; temporalitet; spatialitet; metafiktion; Bessel van der Kolk; trauma; schizofreni;

    Sammanfattning : The following master’s thesis consists of an analysis of the narrative positions in the novel The Faculty of Dreams of Sara Stridsberg, a literary fantasy written about the life of the writer and radical feminist Valerie Solanas. Through my thesis I argue that the implicit author, the narratological position of the narrator, and the character called “The Narrator”, all three belong to, and constitute, the fictional character Valerie. LÄS MER

  5. 5. Högläsning i förskolan : En undersökning om förskollärares syn på högläsning och högläsningens betydelse för barns språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ebba Holmqvist; Josefin Kindberg; [2023]
    Nyckelord :Follow-up; Language development; Preeschool; Read aloud; Förskola; Högläsning; Språkutveckling; Uppföljning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute to an increased understanding of how preschool teachers work with reading aloud in preschool and what they think about reading aloud as a way of working for children's language development. To investigate this and to gather empirical evidence, we have used qualitative interviews where we interviewed ten working preschool teachers. LÄS MER