Sökning: "differentierad undervisning"
Visar resultat 16 - 20 av 127 uppsatser innehållade orden differentierad undervisning.
16. Trestegsstödet - en garanti för tidiga stödinsatser : - En fallstudie i en svenskspråkig skola i Finland
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap; Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : I den finska skolan används sedan 2011 trestegsstödet, som är en lagstadgad kompensatorisk stödmodell på tre nivåer. Trestegs Stödets huvudsakliga syfte är att erbjuda tidiga specialpedagogiska stödinsatser och att främja ett inkluderande förhållningssätt. LÄS MER
17. Nivågruppering i fokus - En studie om undervisning i gehörs- och musiklära
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Under vår utbildning har vi blivit intresserade av nivågruppering. Syftet med studien är att undersöka hur nivågruppering används i gehörs- och musiklära samt dess påverkan på undervisningen. LÄS MER
18. Fast mellan stolarna : En systemteoretisk studie av några lärares uppfattningar av möjligheter och hinder vid individintegrering i grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : I Sverige har Skolverket haft ambitionen att främja inkludering genom att uppmuntra differentierad undervisning och extra anpassningar för de elever som behöver. Samtidigt har elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) rätt att integreras i grundskolan, även om vi har en tradition av att placera dem i anpassad skola, där också en majoritet av eleverna med IF går. LÄS MER
19. "Våga, kasta er ut och lär eleverna läsa." : En kvaltitativ studie om speciallärarens insatser i grundsärskolan för läsinlärning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Att ha en god läsförståelse och att kunna tyda skrift är viktigt i dagens samhälle, därför ville vi med vår studie undersöka hur speciallärare i grundsärskolan undervisar och stärker elever med intellektuell funktionsnedsättnings läsinlärning och fonologisk medvetenhet. Vår teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet som grundar sig på Vygotskijs teori. LÄS MER
20. Lärares uppfattningar om differentiering i matematikundervisningen i helklass : En intervjustudie med åtta matematiklärare på låg- och mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka matematiklärares uppfattningar av utmaningar för differentieringen av undervisningen i helklass samt erfarenheter av att utforma undervisningen så att den tillgodoser alla elevers behov. För att svara på studiens syfte har vi valt en kvalitativ forskningsansats. LÄS MER