Sökning: "differentierad undervisning"

Visar resultat 21 - 25 av 127 uppsatser innehållade orden differentierad undervisning.

  1. 21. Lärares och speciallärares arbete med matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jens Ahlbäck; David Eklund; [2023]
    Nyckelord :differentierad undervisning; interventioner; matematiksvårigheter; specialpedagogik; framgångsrika strategier i matematik;

    Sammanfattning : I svensk grundskola är matematik det ämne där flest elever går ut årskurs 9 utan ett godkäntbetyg. Den svenska grundskolan behöver bli bättre på att upptäcka och åtgärdaundervisningssituationen för elever som hamnat i matematiksvårigheter samt arbetaförebyggande för elever som riskerar att utveckla matematiksvårigheter. LÄS MER

  2. 22. ”För alltså läsförståelse, det kommer inte av själv...” : En kvalitativ studie om lärares didaktiska val och arbete för en inkluderande läsförståelseundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emmelli Zetterlund; Jamila Amar; [2023]
    Nyckelord :Läsförståelsemetoder; läsförståelsestrategier; läsförståelse; differentierad undervisning; inkluderande undervisning; den sociokulturella teorin.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka lärares didaktiska val och arbete för att uppnå en inkluderande läsförståelseundervisning redan i årskurs 1. För att besvara studiens syfte och frågeställningar har vi utfört undersökningen genom en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 23. Differentierad matematikundervisning : En litteraturstudie om särskilda anpassningar i samband med flerspråkiga elever inom matematikundervisning i mellanstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Zinah Saleh; Maya Zawahri; [2023]
    Nyckelord :inkludering; matematikundervisning; differentiering; flerspråkiga elever; förstaspråk; extra anpassningar.;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka strategier och metoder som läraren kantillämpa för att differentiera undervisning för flerspråkiga elevers inlärning av matematik imellanstadiet. Studien syftar till att erbjuda en ny insikt om ett differentierat arbetssätt ochskapar en medvetenhet om vikten av anpassningar när det gäller matematikundervisning fördenna elevgrupp. LÄS MER

  4. 24. Att möta alla elever : Lärares tolkning och beskrivning av differentierad engelskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ida Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; inkludering; engelskundervisning; fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera hur engelsklärare i årskurs 4–6 uppfattar begreppet differentierad undervisning, samt urskilja hur begreppet förankras i undervisningen. Syftet uppnås genom att besvara frågorna om hur lärare tolkar begreppet differentierad undervisning, vad lärare anser vara viktiga kunskaper och färdigheter för att lyckas med en differentierad undervisning i engelska samt hur de deltagande lärarna beskriver sin differentierade engelskundervisning. LÄS MER

  5. 25. "Jag är också lite gammalmodig" : En kvalitativ studie om lärares uppfattning av multimodalt lärande med lärplattan i differentierad undervisning i ämnet svenska i årskurs F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Multimodal learning; differentiated teaching; learning tablet; subject of Swedish; digital learning; Multimodalt lärande; differentierad undervisning; lärplatta; ämnet svenska; digilogt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur multimodalt lärande med lärplattan kan användas i svenskundervisningen för att skapa en differentierad undervisning som ett medel för att möta elevers behov. Syftet besvaras genom kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer av fem lärare som är verksamma i grundskolan F-3. LÄS MER