Sökning: "differentiering i engelska"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden differentiering i engelska.

  1. 1. Att undervisa i åldersblandade klasser: En kvalitativ intervjustudie utifrån ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ann-Marie Hietala; [2022]
    Nyckelord :Engelskundervisning; lärarperspektiv; åldersblandade klasser;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att undersöka och bidra med mer kunskaper om lärares uppfattningar och erfarenheter av att arbeta i en åldersblandad klass i engelskämnet i årskurserna 4-6. Syftet är vidare att undersöka och bidra med ytterligare kunskaper om hur de undervisande engelsklärarna ser på och utformar sin undervisning i engelskämnet utifrån en differentiering. LÄS MER

  2. 2. Anpassningsmetoder vid undervisning i engelska för elever i årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Iman Rafeh; Nadin Ali; [2022]
    Nyckelord :anpassning; undervisning; arbetsform; grupparbete; individualisering; utmaningar och uppmuntra; differentiering; varierat material.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare anpassar undervisningen i engelska i årskurs 4 till 6 hos elever med olika förutsättningar och behov, samt att diskutera hur dessa anpassningar kan bidra till utvecklingen av kunskaper och färdigheter i det engelska språket. Lärarens metoder för att anpassa engelska språkundervisningen undersökts utifrån de här två frågeställningarna: Hur planerar de deltagande lärarna anpassningar av undervisningen efter elevernas behov? Och vilka effekter ser deltagarna att olika anpassningar får för eleverna? Teorin som används är det sociokulturell teori. LÄS MER

  3. 3. Språkval i grundskolan - ett ämne för specialpedagogik?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Christin Hanstad Simonsson; [2015-11-28]
    Nyckelord :Moderna språk; språkval; extra anpassning; särskilt stöd och differentiering;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie ämnar belysa problematiken kring språkvalen/moderna språk ur ett generellt och ur ett specialpedagogiskt perspektiv utifrån rektorers synvinkel. Studien tar sin utgångspunkt i hur fyra skolor inom samma kommun organiserar ämnet språkval/moderna språk och hur deras rektorer uppfattar ämnet språkval. LÄS MER

  4. 4. Inkludering - inklusive belöning och bestraffning. En fallstudie i en engelsk grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Therese Rangern; [2014]
    Nyckelord :Belöning; Bestraffning; Engelska som andraspråk; Inkludering; Lärarassistent; Nivågruppering; Sociokulturell teori; Vygotsky;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att söka förstå och visa på praktiska exempel på hur ett inkluderande arbete kan se ut i en engelsk grundskola (Secondary School). Frågeställningarna i undersökningen sökte belysa definitionen av begreppet inkludering, konkreta arbetsmetoder bland pedagoger, specialpedagogisk personal och skolledning för att skapa inkludering samt utmärkande möjligheter och hinder i detta arbete. LÄS MER

  5. 5. ¿Who son represented y cómo? : En intersektionell studie av genus och etnicitet i läroböcker i engelska och spanska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Berndalen; Elisabet Folkesson; [2014]
    Nyckelord :lärobok; engelska; spanska; textanalys; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Med bakgrund i att många lärare använder läroböcker i sin undervisning och att skolan ska låta värdegrunden gensomsyra undervisningen så undersökte vi hur genus och etnicitet uttrycks i böckerna i de två världsspråken engelska och spanska. Vi valde att undersöka genus och etnicitet ur ett intersektionellt perspektiv då vi ser deras växelverkan i identitetsprocessen som sedan påverkar maktstrukturer i samhället. LÄS MER