Sökning: "digital aktivism"
Visar resultat 6 - 10 av 28 uppsatser innehållade orden digital aktivism.
6. Scrolla för hållbarhet : En undersökning om Instagrams roll i klimatfrågan samt hur dess funktioner fungerar i informationsspridning kring klimatkrisen bland generation Z.
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Denna studie undersöker Instagrams roll i klimatfrågan och hur dess funktioner fungerar för att sprida information om klimatkrisen bland generation Z. Studien fokuserar på detta begränsade ämnesområde eftersom det är en av vår tids viktigaste frågor. LÄS MER
7. ALLA DELAR, DÅ DELAR JAG OCKSÅ
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : This study examines how young women experience social media usage today compared to five years ago, before the #metoo-movement, with increased focus on experience related to digital activism, solidarity and political engagement. Empirical data was collected through semi-structured interviews with eight women who were strategically chosen based on prior knowledge regarding their social media usage, their prior knowledge of the #metoo-movement and appropriate age for our purposes. LÄS MER
8. Regnbågsflaggan som strategi?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Organisationer väljer idag i större utsträckning att övergå från traditionella medier till digitala plattformar för att kommunicera sin varumärkesidentitet. Digital marknadsföring ger organisationer möjlighet att nå ut till en stor publik, kommunicera sitt varumärke och lyfta upp deras värderingar. LÄS MER
9. The Role of Social Media in the Activism Measures of Nonprofit Organizations : An Empirical Study of Nonprofit Organizations
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Social media and its underlying technologies have created an advanced and sophisticated platform for digital activism. As a result, companies and organizations are undergoing a pivotal transition in how they reach and engage with users in a fast and efficient manner. LÄS MER
10. THE GUYS WHO DON’T FIT IN THE BOX - En kvalitativ studie om hur icke-vita personer framställs på kroppsaktivistiska konton på Instagram
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur kroppsaktivistiska rörelser representerar icke-vita personer på Instagram, och ifall detta utmanar de dominanta maktstrukturerna eller inte Teori: Intersektionalitet, kritisk diskursanalys Metod: Kvalitativ innehållsanalys Material: Inlägg på Instagram från fyra olika kroppsaktivistiska konton Resultat: Resultatet visar att icke-vita personer ofta framställs som ett koncept eller ett objekt som representerar något annat. I några fall framställs de som individer och då läggs fokuset på deras individuella berättelser som speglar den marginaliseringen och det förtrycket de utsätts för. LÄS MER