Sökning: "digital humaniora"

Visar resultat 6 - 10 av 315 uppsatser innehållade orden digital humaniora.

  1. 6. ”Det är som att hela världen har fått ADHD” : En tematisk analys av motiven bakom varför människor väljer att aktivt minska sin skärmtid och konsumtion av traditionella nyhetsmedier och hur det går till

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Felicia Bylund; [2024]
    Nyckelord :medie- och kommunikationsvetenskap; tematisk analys; semistrukturerade intervjuer; digital detox; uses-and-gratifications; mediepåverkan; självreglering; självkontroll; lågengagemang; mångsyssleri;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att genom semistrukturerade intervjuer som metod förmaterialinsamling och en tematisk analys undersöka människors motiv och bakgrundtill att aktivt minska sin konsumtion av sociala medier och traditionella nyhetsmedier,antingen helt och hållet eller i tidsperioder. Samt vilka åtgärder som individen tar till föratt öka sin självkontroll och självreglering. LÄS MER

  2. 7. Gasa eller bromsa? Digitala välfärdsteknikens framfart i äldreomsorgen : En Kvalitativ studie i Askersund kommun och Örebro kommun

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :George Afram; Mohsen Akbari; [2024]
    Nyckelord :Interests; challenges; digital welfare technology; elderly care; municipality;

    Sammanfattning : This essay conducts a qualitative analysis of the integration and challenges of digital welfare technology in elderly care within Askersund and Orebro municipalities in Sweden. This study is timely and significant due to the rapid demographic shifts in Sweden, particularly the projected increase in the elderly population, emphasizing an urgent need for adaptive measures in the welfare sector. LÄS MER

  3. 8. Fotografering med AI i bilden : En intervjustudie med svenska fotografer om det fotografiska yrket med teknologin artificiell intelligens

    M1-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Adam Avelin Belin; Oscar Geidemark; [2024]
    Nyckelord :Artificial intelligence; AI; photography; image generating; text-to-image; postphenomenology; technology; semi-structured interview; narrative analysis;

    Sammanfattning : At the turn of the century, photographers started a transition from analogue to digital photography: a transition which took years to complete. The photographic landscape is now in a new period of development, with new AI-programs based on machine learning. LÄS MER

  4. 9. Corona och Svenska kyrkan inom Karlstad stift : En empirisk kvalitativ studie kring förändringarna och effekterna av coronapandemin inom Svenska kyrkan i Karlstad stift.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Annie Parsons; [2024]
    Nyckelord :Covid-19; pandemic; digitalisation; the Church of Sweden; vicar; organisation; interviews; thematic analysis;

    Sammanfattning : This thesis examines the changes and effects the covid-19 pandemic had on the Church of Sweden within the diocese of Karlstad. The thesis is based on semi-structured interviews with eight vicars within the diocese of Karlstad. The data from the interviews were analysed using a thematic analysis. LÄS MER

  5. 10. ”Vi måste språka med barnen” : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar kring hur de stöttar språkutvecklingen hos flerspråkiga barn genom högläsning i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Green; Nada Alameli; [2024]
    Nyckelord :preschool; multilingualism; reading aloud; language development; preeschool teacher; socio-cultural perspective; scaffolding; mediation; translanguaging; förskola; flerspråkighet; högläsning; språkutveckling; förskollärare; sociokulturellt perspektiv; scaffolding; mediering; transspråkande;

    Sammanfattning : This study aims to deepen the understanding of and contribute knowledge about how preschool teachers work to promote the language development of multilingual children through reading aloud. The following questions are:  What tools do preschool teachers describe that they use when reading aloud to support the language development of multilingual children? How do preschool teachers describe the work in the inclusion of multilingual children in reading aloud in preschool? In this study, a qualitative method has been used to get closer to the preschool teachers' perspectives and thoughts through semi-structured interviews. LÄS MER