Sökning: "digital interaktion"

Visar resultat 21 - 25 av 413 uppsatser innehållade orden digital interaktion.

  1. 21. Augmented Reality for Immersive Video Conference Presentations : Enhancing Video Presentation Experiences with Visual Aid Through Augmented Reality

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Gabriel Rosenberg; [2023]
    Nyckelord :Extended Reality; Augmented Reality; Video Conferencing; Computer Vision; Natural Interaction; Natural User Interfaces; Förstärkt verklighet; videokonferenser; datorseende; naturlig interaktion; naturliga gränssnitt;

    Sammanfattning : As 3D models are increasingly used in a variety of contexts, both for entertainment in games and movies, as well as professional visualization and CAD models, there is an increased demand for collaborative tools which can be used to show these virtual artifacts efficiently. Interaction with digital 3D artifacts has long since been enabled through the use of specialized software, like CAD modeling applications and 3D rendering software; which often are extensive and require time to master and use efficiently. LÄS MER

  2. 22. Human-Machine Interaction within Teleoperation of Autonomous Vehicles : Designing Remote Operation from A User Experience Perspective

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Agnes Henriksson; Josefine Rehnmark; [2023]
    Nyckelord :Autonomy; Remote operation; User Experience; Interaction Design; Telepresence; Situation Awareness; Safety; Trucks; Construction equipment; Autonomi; Fjärrstyrning; Användarupplevelse; Interaktionsdesign; Telenärvaro; Situationsmedvetenhet; Säkerhet; Lastbilar; Maskiner;

    Sammanfattning : The automotive industry has seen an uprise in autonomous vehicles that will change the operators’ work environment. Volvo Autonomous Solutions aims to create a seamless user experience with environmentally and socially sustainable solutions. LÄS MER

  3. 23. “JAG VILL JOBBA MED ALLTING” : Barns uppfattningar om digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sanna Edström; Linnea Gradin; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Sociokulturellt perspektiv; Digitala verktyg; Barns perspektiv;

    Sammanfattning : Enligt nuvarande styrdokument för förskolan ska barnen få utveckla adekvat digital kompetens samt ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik. Av orsaken att förskolan många gånger är barnens andra hem fokuserar detta examensarbete på barns perspektiv. LÄS MER

  4. 24. Affärsmodellsinnovation för använda elbilsbatterier : En studie kring hinder, utmaningar och möjliga utfall av implementering av affärsmodellsinnovation för återanvändning av elbilsbatterier

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Ali Alizade; Diar Khoshnaw; [2023]
    Nyckelord :Business models; batteries; circular business model; circular economy; electric cars; lithium; innovation; second life; Affärsmodeller; batterier; cirkulär affärsmodell; cirkulär ekonomi; elbilar; litium; innovation; andra liv;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är tillägnad att undersöka hur affärsmodellsinnovation kan skapa förutsättningar för att underlätta återanvändandet av elbilsbatterier samt analysering av möjliga värdeskapande utfall. Arbetet fokuserar på att samla data från större aktörer som hanterar begagnade elbilsbatterier. LÄS MER

  5. 25. Lärarens uppfattning och hantering av språkbarriärer hos andraspråkselever i matematikundervisningen: en intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Amanda Hedelin; Julia Aleskog; [2023]
    Nyckelord :Second language learners; languages barriers; digital tools; strategies; support; andraspråkselever; språkbarriärer; digitala verktyg; strategier; stöttning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Detta arbete handlar om i vilka lärsituationer lärare upplever språkbarriärer hos andraspråkselever i matematikundervisningen. Studien handlar även om att undersöka vilka strategier lärare använder sig av för att stötta andraspråkselever när språkbarriärer uppstår. LÄS MER