Sökning: "digital konsumtion"
Visar resultat 1 - 5 av 113 uppsatser innehållade orden digital konsumtion.
1. Den rullande livsstilen. En kvalitativ studie om identitetsskapande inom vanlife-kulturen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Vanlife är en subkultur som består av individer som väljer att bo eller resa i en van som de har byggt om till ett hem. Detta kan ses som ett alternativt levnadssätt jämfört med traditionella boenden och resesätt. Konsumtion sker inom vanlife-kulturen genom inköp av produkter till vanen och även genom allt som har med livsstilen att göra. LÄS MER
2. ”Det är som att hela världen har fått ADHD” : En tematisk analys av motiven bakom varför människor väljer att aktivt minska sin skärmtid och konsumtion av traditionella nyhetsmedier och hur det går till
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Denna studie syftar till att genom semistrukturerade intervjuer som metod förmaterialinsamling och en tematisk analys undersöka människors motiv och bakgrundtill att aktivt minska sin konsumtion av sociala medier och traditionella nyhetsmedier,antingen helt och hållet eller i tidsperioder. Samt vilka åtgärder som individen tar till föratt öka sin självkontroll och självreglering. LÄS MER
3. Medier och medborgarskap i en digitaliserad värld : En strukturerad litteraturstudie om metoder, fördelar och utmaningar gällande undervisning i medielitteracitet
L2-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Den digitala världen utvecklas i rask takt, och elever i dagens skola spenderar mycket tid på mediala plattformar. Trots att styrdokument fastslår att samhällskunskapsundervisningen ska utveckla de kompetenser som elever behöver för att navigera detta har undervisningen inte följt med i utvecklingen. LÄS MER
4. Showrooming: En växande konsumtionstrend : Värdefaktorer i köpbeslutsprocessen kopplat till showrooming
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : Den tekniska utvecklingen har bidragit till ett ökat antal kanaler mellan företag och konsumenter. Detta möjliggör för konsumenter att fritt röra sig mellan dessa kanaler för att skapa och forma dess köpupplevelse efter önskat behov. LÄS MER
5. Fullkorn: ett rent hel-vete i vardagen : En studie om fullkornskonsumtion bland vuxna mellan 18–44 år i Sverige
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskapSammanfattning : SAMMANFATTNING Introduktion: Endast 12 procent av befolkningen i Sverige konsumerar den rekommenderade dagliga mängden av fullkorn regelbundet. Lägst konsumtion observeras bland vuxna i åldern 18–44 år. LÄS MER