Sökning: "digital lärobok"

Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade orden digital lärobok.

  1. 6. Digitala läroböcker inom matematik : Fördelar och nackdelar tolkat ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Felicia Engblom; Paulina Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Fördel; nackdel; lärarperspektiv; digital lärobok; statisk digital lärobok; interaktiv digital lärobok;

    Sammanfattning : Idag använder sig många lärare av läroboken vid planering av undervisningen. I den svenska skolan har det blivit  vanligare med digitala läroböcker. LÄS MER

  2. 7. Lärares didaktiska val gällande digitala spel i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Festina Mehmeti; Johanna Söderström; [2021]
    Nyckelord :Matematik; digitala matematikspel; didaktiska val; motivation; samspel; utveckling; direkt feedback;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom intervjuer ta reda på lärares syfte vid användning av digitala spel i matematikundervisningen. Detta görs utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande. LÄS MER

  3. 8. Digitala versus traditionella läromedel i naturkunskap på gymnasiet–en jämförande studie : En kvantitativ och kvalitativ studie av hur digitala läromedel och traditionella läroböcker utvecklar elevernas lärande och motivation.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Christina Pancevac Jönsson; [2021]
    Nyckelord :naturkunskapslärare; gymnasielärare; läroböcker; läromedel; digitala läromedel; enkäter; intervjuer;

    Sammanfattning : Många elever i den svenska skolan har svårigheter att uppnå målen i naturvetenskapliga ämnen. Därför är det viktigt att läromedlen i dessa ämnen är utformade för att stödja elevernas lärande optimalt. Studien fokuserar på gymnasieelevers lärande och motivation i samband med undervisning i naturkunskap. LÄS MER

  4. 9. Läroböckernas vara eller icke vara : En studie av lärares användning av läromedel i engelskundervisningen i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Diana Linna; Nathalie Nystedt; [2021]
    Nyckelord :engelsklärare; engelskundervisning; engelskämnet; enkätundersökning; lärobok; läromedel; variation; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskaperna om lärares användning av förlagsutgivna läroböcker och andra läromedel i engelskundervisningen. Studien bygger på tre forskningsfrågor: Vilket eller vilka läromedel används av de deltagande lärarna i engelskundervisningen i årskurs 1–3? Vilka åsikter har lärarna om förlagsutgivna läroböcker och vad används de till i engelskundervisningen i årskurs 1–3? Vilka faktorer inverkar på lärarnas val av lärobok i engelskundervisningen i årskurs 1–3­­? För att besvara forskningsfrågorna i denna studie har en digital enkätundersökning tillämpats som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  5. 10. Matematikundervisning med digitala medel – kan de bidra till kommunikativ interaktion?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Diana Lind; Henrik Svensson; [2021]
    Nyckelord :digitala medel; digitala verktyg; matematik; matematikundervisning; interaktion; kommunikation; grundskola årskurs 7–9 och gymnasieskola;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har skrivits med syfte att ta reda på vad tidigare forskning visar om hur digitala medel kan bidra till interaktion i matematikundervisningen. Informationssökningen gjordes utifrån frågeställningen som skulle besvaras av kunskapsöversikten. LÄS MER