Sökning: "digital läsförståelse och digital skrivinlärning"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden digital läsförståelse och digital skrivinlärning.

  1. 1. Digitala verktyg för elevers läs- och skrivinlärning i de tidiga skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Angelika Karlsson; Sofia Strömberg; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; gemensamt lärande; hjälpmedel; läs- och skrivinlärning; motivation.;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka och sammanställa studier om digitala verktyg och hur dessa kan främja elevers läs- och skrivinlärning i de tidiga skolåren. För att kunna besvara frågeställningen har sökningar gjorts i databaserna Swepub och ERIC. LÄS MER

  2. 2. Att läsa och skriva digitalt : En kvalitativ undersökning om fem lärares upplevelser av digitala verktyg i undervisningen av läsförståelse och skrivinlärning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Arne Rasmus Dybvik; [2019]
    Nyckelord :Läsförståelse; skrivinlärning; digitala verktyg; digital läsförståelse och digital skrivinlärning;

    Sammanfattning : Dagens samhälle är i en utvecklingsprocess där digitala verktyg får allt större plats. Vi använder oss av teknik mer nu än vad vi någon gång har gjort. Detta är något som påverkar skolan, då skolan ska utbilda elever så de klarar sig i samhället. Skolan har som mål att spegla samhället. LÄS MER

  3. 3. Undervisningsmetodernas inverkan på elevernas läs- och skrivinlärning : En jämförande studie av metoderna Att skriva sig till läsning och traditionell undervisningsform i ämnet svenska, årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emilia Blom; Helen Källdin; [2019]
    Nyckelord :ASL; traditionell undervisning; IKT; digitala verktyg; läs- och skrivinlärning; läs- och skrivfärdigheter; motivation; inkludering; kommunikation och sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Samhällets utveckling och teknikens framfart ställer allt högre krav på skolan. Det innebär att skolans undervisning måste anpassas efter samhällets efterfrågan. Idag är det lika viktigt för eleverna att behärska digital teknik, såväl som att läsa och skriva. LÄS MER