Sökning: "digital läsförståelse"

Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden digital läsförståelse.

  1. 1. Hur påverkas läs- och skrivundervisningen av digitalisering?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mia Fonseca; Camilla Nordbeck; [2024]
    Nyckelord :digital literacy; digitala verktyg; digitalt skrivande; mellanstadiet; läsförståelse; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt har varit att ta reda på hur digitaliseringen påverkar läs- och skrivundervisningen och på så vis få djupare förståelse för hur dagens skola ser ut. Genom systematiska sökningar i databaserna ERC, ERIC och SwePub har tre olika teman växt fram: läraren i det digitala landskapet, papper kontra skärm samt motivation och aktivt medskapande. LÄS MER

  2. 2. The Effectiveness of a Web-Based Multimodal Interactive Story on Upper-Secondary Students' Reading Comprehension in English

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Dakota Lagercrantz; [2024]
    Nyckelord :Multimodal; Interactive Story; Literature; Education; Pedagogy; English; ESL;

    Sammanfattning : The current study investigates the effectiveness of a multimodal interactive story, student use and perceptions of the interactive story, and one teacher’s beliefs regarding the use of multimodal resources in upper-secondary L2 literature education. The study aims to draw conclusions on the potential effectiveness of the tool, student interaction behaviour with interactive story, student perceptions on the tool, and teacher receptibility toward new multimodal tools. LÄS MER

  3. 3. HUR SKILJER SIG LÄSUPPLEVELSEN MELLAN EN E-BOK PÅ LÄSPLATTA OCH EN PAPPERSBOK?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Andreas Rune Eriksson; [2023-02-01]
    Nyckelord :E-bok; läsplatta; E-läsare; e-boksläsare; flow;

    Sammanfattning : Undersökningen i denna uppsats har syftet att ta reda på hur digital läsupplevelse graderad i upplevelsen av flow skiljer ifrån en pappersbok. Med e-bokens ökande popularitet har en intressant och viktig fråga uppstått om läsaren kan tillgodogöra sig denna läsning i samma utsträckning som vid analog papperstext. LÄS MER

  4. 4. ”Man ska inte heller stånga sig blodig till att alltid göra allting digitalt” : En kvalitativ intervjustudie med grundskollärare i årskurs 1-3 om deras erfarenheter och uppfattningar av digitala och analoga verktyg vid dialogisk högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Anna-Lena Prager; [2023]
    Nyckelord :Dialogisk högläsning; Läsförståelse; Digitala verktyg; Analoga verktyg; Årskurs F-3;

    Sammanfattning : Den dialogiska högläsningen har en stor betydelse för språkutvecklingen. Undervisningen utvecklas konstant och skolan får tillgång till allt fler digitala verktyg. LÄS MER

  5. 5. Papper och skärmar i klassrummet : Svensklärares syn på läsning i en digital tidsålder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Anton Wedding; Selma Mehmedagic; [2023]
    Nyckelord :den kroppsliga vändningen; digitalisering; distraktion; högläsning; lyssnande; läsning; multitasking; papper; skärm;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärares erfarenheter av att arbeta med läsning av tryckta texter och text på skärm. Vårt teoretiska ramverk utgår från vad läsning är samt hur olika medier påverkar läsning. Studien bygger på semistrukturerade intervjuer med fyra lärare som undervisar i svenska för årskurs 7-9. LÄS MER