Sökning: "digital litteracitet"

Visar resultat 11 - 15 av 47 uppsatser innehållade orden digital litteracitet.

  1. 11. Analoga och digitala texters påverkan på mellanstadieelevers läsutveckling och läsundervisningen på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Hadir Shehab; Amanda Månsson; [2023]
    Nyckelord :Analogue text; digital text; literacy; reading development and Swedish education; Analog text; digital text; literacy; läsutveckling och svenskundervisning;

    Sammanfattning : Eftersom vi idag lever i ett digitaliserat samhälle där litteracitet och teknologi alltmer hänger ihop, så även i skolan, har vi beslutat oss för att undersöka hur lärares uppfattningar om digital och analog läsning påverkar läsundervisningen i svenskämnet. Frågeställningarna som är tänkta att besvaras genom detta examensarbete är: Vilken betydelse har analog respektive digital läsning för elevers läsutveckling och vilken betydelse har lärares syn gällande läsning digitalt och analogt för läsundervisningen i svenskämnet? Frågeställningarna kommer att besvaras med hjälp av en kvalitativ metod, där materialet bygger på fem semistrukturerade intervjuer med mellanstadielärare i ämnet svenska. LÄS MER

  2. 12. Digitalisering inom SFI på Vuxenutbildning : Värde av digitala tjänster och verktyg

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Moses Kangogo; Abdullahi Hassan; [2023]
    Nyckelord :Digitalization; digital tools; digital services; SFI svensk för invandrare ; digital competencies; digital literacy; servitization.; Digitalisering; digitala verktyg; digitala tjänster; SFI svensk för invandrare ; digitala kompetenser; digital litteracitet; tjänstefiering;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Denna studie har som mål att utforska hur digitalisering inom SFI på vuxenutbildning påverkat undervisning och lärande för lärare och elever. Den ämnar specifikt att undersöka vilken roll digitala tjänster spelar för att elever ska kunna utveckla digitala kompetenser och litteracitet inom SFI-lärande. LÄS MER

  3. 13. Litteracitet i förskolan : En undersökning om förskollärarens resonemang och arbetssätt om litteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lisa Andersson; Oscar Wahlberg; [2023]
    Nyckelord :Children s learning and development; preschool teacher; literacy; sociocultural theory.; Barns lärande och utveckling; förskollärare; litteracitet; sociokulturell teori.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärarnas resonemang om litteracitet samt utforska hur de använder sig av litteracitet i sin undervisning för att främja barns utveckling och lärande. Den teoretiska ramen för studien är det sociokulturella perspektivet där fokus ligger kring begreppen kulturella redskap, språk som redskap och den proximala utvecklingszonen. LÄS MER

  4. 14. Vill vi studera efter 60? : En kvalitativ intervjustudie om seniorers alstrade kapital och utbildningsstrategier

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Yaowapa Karlsson; [2022]
    Nyckelord :utbildningssociologi; tredje åldern; äldres lärande; aktivt åldrande; språkligt kapital; tekniskt kapital; socialt kapital; utbildningsstrategier;

    Sammanfattning : Denna uppsats redogör för ökade kunskaper om seniorers upplevelser och syn på fortsatt bildning senare i livet. Syftet med denna studie var därmed att försöka förstå vilka tillgångar som gruppen tillskriver värde och som ger individerna fördelar i deras sociala position under tredje åldern. LÄS MER

  5. 15. Förskollärares syn på digitala verktyg i högläsningssituationer : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av högläsning och digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Maja Elofsson; Hanna Holmberg; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; digitalisering; förskola; pedagoger;

    Sammanfattning : Bakgrund: Både högläsning som aktivitet och digitalisering nämns i förskolans läroplan, däremot nämns inga konkreta exempel på hur dessa två ska genomföras. Högläsning är en vanligt förekommande aktivitet i förskolan som går att utföra på många olika sätt, bland annat genom boksamtal, dialogisk läsning eller digitalt via digitala verktyg. LÄS MER