Sökning: "digital litteracitet"

Visar resultat 21 - 25 av 47 uppsatser innehållade orden digital litteracitet.

  1. 21. ”ÅH NEJ, INTE ETT TILL VERKTYG ATT HÅLLA KOLL PÅ” En kvalitativ fallstudie av implementering av digitala verktyg i en stor organisation

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Mikael Hermansson; [2020-08-20]
    Nyckelord :Digitalisering; kunskapsdelning; digital litteracitet; kunskapsförmedlare; tekniska verktyg;

    Sammanfattning : Digitaliseringen inom arbetslivet har medfört förändringar som både har gett möjligheter och utmaningar, bland annat ett högre tempo och en ökad arbetskomplexitet (Zeike, Choi, Lindert, & Pfaff, 2019). Att vara digitalt litterat i att kunna hantera tekniska verktyg är en viktig del inom många yrken (Martin, 2008). LÄS MER

  2. 22. DIGITAL KOMPETENS FÖR STUDIEOVANA ELEVER PÅ SFI - Förutsättningar för lärare och elever att nå styrdokumentens krav

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Elisabet Cham Brunnegård; [2020-01-07]
    Nyckelord :Prelitterat; litteracitet; digital litteracitet; digital delaktighet; digitalt utanförskap;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka förutsättningarna för lärare och elever på studieväg 1, dvs elever utan studiebakgrund, på SFI att jobba med digital kompetens på svenska, och uppnå Skolverkets krav och kommunens skrivningar, samtidigt som eleverna lär sig svenska som andraspråk, samt lär sig att läsa och skriva på svenska. Teori: Sociokulturell teori: Människor lär i interaktion med varandra ständigt. LÄS MER

  3. 23. Högläsning i förskolan - En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av sina arbetssätt med högläsning för att främja barns litteracitetsförmågor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Magdalena Dragicevic; Kristina Milacic; [2020]
    Nyckelord :Emergent literacy; Förskollärare; Högläsning; Literacy; multimodalitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare beskriver hur de arbetar med högläsning för att främja barns litteracitetsutveckling. Vi valde att undersöka detta, eftersom vi efter våra verksamhetsförlagda utbildningsperioder, hade delade tankar om hur förskollärare arbetar med högläsning i förskolan. LÄS MER

  4. 24. Digitala verktyg och barns litteracitet i förskolan : en vetenskaplig essä om digitalisering i förskolanoch pedagogens kompetens

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Adrineh Moradi Masihi; [2020]
    Nyckelord :Digitalization; literacy; multimodality; competence development; Digitalisering; litteracitet; multimodalitet; kompetens utveckling;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the preschool teachers’ understanding of digital competence in preschool and their use of it to create learning situations for children in the form of increased opportunities for literacy. Digitalization has been given a lot of space in the latest revised curriculum of the preschool (2018). LÄS MER

  5. 25. Analog och digital barnlitteratur som pedagogiskt verktyg : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med barnlitteratur för att stötta och vidga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Alexandra Olofsson; Ebba Ruthström; [2020]
    Nyckelord :Children s literature; digital tools; digital media; literacy; tablet; interaction; language development; the book as artifact; Barnlitteratur; digitala verktyg; digitala medier; litteracitet; lärplatta; interaktion; samspel; språkutveckling; boken som artefakt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar med både analog och digital barnlitteratur i förskolan och vad de uttrycker som möjligheter respektive utmaningar. Forskningsfrågorna som besvaras i studien är “hur beskriver förskollärare att de arbetar med barnlitteratur både analogt och digitalt?” samt “vilka möjligheter och utmaningar synliggörs med den analoga respektive den digitala barnlitteraturen?”. LÄS MER