Sökning: "digital materials"

Visar resultat 1 - 5 av 470 uppsatser innehållade orden digital materials.

  1. 1. Weird Digitization: Alternative Strategies for Archival Materials

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Christa Shusko; [2024]
    Nyckelord :Digital Humanities; Digitization; Archival materials; Photography; Material culture.;

    Sammanfattning : This thesis draws on the theory of new materialism to posit an alternative approach to cultural heritage digitization. Modifying the method of critical digitization and synthesizing it with the method of thick description for the study of damaged cultural heritage, this thesis proposes the method weird digitization which seeks to challenge traditional selection criteria for cultural heritage digitization as well as challenging practices of mass digitization. LÄS MER

  2. 2. Dagens och morgondagens hållbara landskapsarkitektur : klimatberäkning som vägvisare i designprocessen

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Maria Cankalp; [2024]
    Nyckelord :klimatberäkning; klimatkalkyl; klimatdeklaration; landskapsarkitektur; 3D; 3D-modellering; parametrisk design; Rhinoceros; Grasshopper;

    Sammanfattning : I dag är behovet av att hitta lösningar på klimatfrågan mer brådskande än någonsin och frågan kring hur vi ska rädda klimatet är en av de största i vår samtid. Senast 2045 ska Sverige inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser. LÄS MER

  3. 3. Effects of natural aging and low strain-rate on mechanical properties of aluminium alloy sheets used in automotive industry

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för maskinteknik

    Författare :Amirhossein Gholami; Ali Abedisamarin; [2024]
    Nyckelord :Ageing. AA6014. AA6016;

    Sammanfattning : These days, lightweight materials such as aluminum alloy sheets, especiallythose in the AA6xxx series, are in high demand for use inthe automotive industry. During natural aging, the properties of aluminummay undergo significant changes due to the diffusion of atomswithin the crystal structure, impacting the strength and formabilityof aluminum sheets. LÄS MER

  4. 4. Praktiska digitala medium i historieundervisningen : En översikt av forskning om hur digitalt game-based learning kan användas för att förbättra elevernas kunskap om historieämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dennis Gullstrand; Erik Lund; [2024]
    Nyckelord :history; history didactics; history education; didactics; practical; game based learning; game; games; digital; computer; Assassin s Creed; Making History; Crusader Kings; Hearts of Iron; high school; historia; historiedidaktik; historieundervisning; undervisning; didaktik; praktiskt; game based learning; spel; digital; digitala; dator; Assassin s Creed; Making History; Crusader Kings; Hearts of Iron; gymnasie; gymnasiet; högstadium; högstadiet; grundskola;

    Sammanfattning : The traditional history educational methods mainly consists of and are focused on memory, reading, repetition and writing skills, however this paper aims to give an overview of research regarding “Game-based learning”, it’s uses in education of history, and if it can be used as a way to complement the traditional education and give history teachers the tools to make their teaching more diverse. Useful materials were found in the databases: EBSCO, IEEE Xplore och Science Direct. LÄS MER

  5. 5. Programmeringsundervisning i grundskolan och Makerspace-rörelsen : Vad ska läras ut och hur kan det läras ut?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Johan Pettersson; [2024]
    Nyckelord :Computational thinking; computer programming; Makerspace; NTA; primary school; Datalogiskt tänkande; grundskola; Makerspace; NTA; programmering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och exemplifiera uppfattningar och tankar om datorkunskap och programmering inom grundskolan och Makerspace-rörelsen. Lärare, verksamhetsutvecklare och avdelningschef inom samma skolverksamhet samt, i jämförande syfte, en anställd på ett Makerspace intervjuades om deras uppfattning om datorkunskap och programmering. LÄS MER