Sökning: "digital media i utbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden digital media i utbildning.

  1. 1. Säker i det digitala landskapet : En studie om betydelsen av internutbildning inom cybersäkerhet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Klara Wallman; Ebba Risberg; [2024]
    Nyckelord :Cybersecurity; Security awareness; Education and Training; Cybersäkerhet; Säkerhetsmedvetenhet; Internutbildning;

    Sammanfattning : Digitaliseringens framsteg ökar organisationers sårbarhet mot cyberhot och konsekvenserna vid attacker kan bli mycket kostsamma. Trots starka tekniska skydd lämnas organisationer sårbara på grund av den mänskliga faktorn. Säkerhetsmedvetenhet bland anställda blir därför avgörande för en organisations överlevnad. LÄS MER

  2. 2. Digitala medier och lärande : En kvalitativ studie om lärares upplevelser av digitala medier i skolan kopplat till elevers lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Adnan Degirmenci; Sebastian Holmgren Celander; [2024]
    Nyckelord :Digitala medier och lärande; kvalitativ studie; lärares upplevelser; digitalisering i utbildning; elevers lärande; pedagogisk teknik; fortbildning i digitala medier;

    Sammanfattning : Purpose and research questions: The purpose of the study is to investigate how digitization has affected the learning of students from a teacher’s perspective and their experiences. The study examines pros and cons as well opportunities and challenges with digital media. LÄS MER

  3. 3. Spelifiering som verktyg för programmeringsundervisning i gymnasiet

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sebastian Hällman; Noella Rahman; [2023]
    Nyckelord :Spelifiering; CodinGame; Programmering; Motivation;

    Sammanfattning : Gamification involves the use of game design features and methods in non-game situations to increase engagement and motivation, this is used within media technology and interaction design. Gamification has been used in a variety of fields, including marketing, productivity, healthcare, and education. LÄS MER

  4. 4. Sociala medier och finansmarknaden : En kvantitativ studie om hur sociala medier påverkar investeringsbeslut på den svenska finansmarknaden

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :August Bång; Joel Falk; Sebastian Bonasoni; [2023]
    Nyckelord :Stocks; behavioral finance; financial market; social media.; Aktier; beteendeekonomi; finansmarknaden; sociala medier;

    Sammanfattning : Att förvalta sina tillgångar på bästa sätt för att få så hög avkastning som möjligt är alla investerares mål. Småsparare som inte besitter kunskap kan enkelt bränna sig vid investeringar. En enkel väg är därför att kika på hur andra investerar sina pengar för att sedan göra likadant. LÄS MER

  5. 5. Filmvisning i fritidshemmet : Fritidslärares upplevelser av filmvisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Melvin Moon; Jon Bragi Sturluson; [2022]
    Nyckelord :Digital literacy; filmvisning i fritidshem; film; filmsamtal.;

    Sammanfattning : We aim to explore the role of films and TV-series within the Swedish fritidshem from the perspective of six teachers. We specifically intend to study if and why the teachers use film and TV-series and if they discuss and process the contents of the film together with the children. LÄS MER