Sökning: "digital medieanvändning"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden digital medieanvändning.

  1. 1. Barns röster i en digitaliserad värld.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Carl Hedin; Tommy Henriksson; [2023-12-07]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Digital kultur; Digitalisering; Digitala artefakter; Medieanvändning; Barndomssociologi; Fritidshemmet; Elevers digitala intressen; Praktikgemenskaper;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöks elevers digitala intressen ur ett barndomssociologiskt perspektiv med stöd i teorier om praktikgemenskaper. Syftet med undersökningen är att lyfta barns perspektiv på hur vad deras digitala intressen kan erbjuda i form av sociala verktyg. LÄS MER

  2. 2. TIKTOK: EN PRODUKT AV GENERATION Z - En kvalitativ studie som utreder hur och varför Sveriges Generation Z använder Tiktok.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Emelie Lindberg; [2023-03-10]
    Nyckelord :Sociala medier; Tiktok; Generation Z; Gen Z; medieanvändning; uses gratifications theory; MAIN-model; new media;

    Sammanfattning : Executive summary We are constantly online in this new digital world, always reachable through numeral devises and plattforms. For older generations there has taken some time to adjust, but for one generation this constant connectivity is as normal as breathing. LÄS MER

  3. 3. Vårdnadshavare på bettet : En kvalitativ studie om samverkan och påverkan mellan vårdnadshavares medieanvändning på Facebook och Malmö stads kommunikationsarbete

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Ellinor Wigren; Hellman Veronica; [2023]
    Nyckelord :Parents; children; prosumer; sharenting; Facebook; City of Malmö; rumor spreading; crisis of trust; relationship building; Killian; Vårdnadshavare; barn; prosument; sharenting; Facebook; Malmö stad; ryktesspridning; förtroendekris; relationsbyggande; Killian;

    Sammanfattning : The study, from a prosumer perspective, has examined the activities of parents on Facebook, as well as how the City of Malmö can proactively work to prevent trust crises and the spread of rumors. Using method triangulation, the study was conducted through five qualitative individual interviews, a focus group and a document analysis of Malmö city's communication policy. LÄS MER

  4. 4. Att bryta osunda sociala medievanor : En studie om hur digitala interventioner upplevs i smarttelefoner

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Albin Åshamn; Filip Wenander; [2023]
    Nyckelord :Digital interventions; Social media; Social media habits; Digital habits; Digital health; Digitala interventioner; Sociala medier; Sociala medievanor; Digitala vanor; Digital hälsa;

    Sammanfattning : Tillgängligheten av sociala medier (SM) och ökningen av användandet har bidragit med konsekvenser som påverkar användarna negativt. Som konsekvens är det vanligt att användare försöker minska sin användning av sociala medier på egen hand genom att radera applikationer eller försöka avstå från att använda sina SM. LÄS MER

  5. 5. “You just don’t expect serious crisis information on a platform like Instagram.” : A qualitative study about Swedish civilians’ social media usage and information seeking behaviours in relation to crisis information.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Tilde Johansson; Ebba Martinsson; [2023]
    Nyckelord :Social media; social media use; crisis communication; information vetting; information sharing; information seeking; Sociala medier; kriskommunikation; Krisinformation; Informationstolkning; Informationsdelning; Informationssökande;

    Sammanfattning : This qualitative study investigates people's media use and engagement on social media. By combining prompts material and qualitative interviews with theories such as the social mediated crisis communication model (Austin et al., 2012) and uses and gratifications theory (Katz et al. LÄS MER