Sökning: "digital offentlighet"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden digital offentlighet.

  1. 1. TikTok-spiritualitet : praktiker, emotionalitet och intima offentligheter inom digital andlighet

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Märta Bode; Silje Nordback; Annie Wik; [2024]
    Nyckelord :spiritualitet; sociala medier; TikTok; känslor; känsloregler; intim offentlighet; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras åtta inlägg skapade av fyra influencers inom spiritualitetsgenren på TikTok. Genom de teoretiska perspektiven kring känsloregler (Hochschild 2012) och intima offentligheter (Berlant 2008) utforskar vi hur TikTok-användare engagerar sig i andliga praktiker och delar sina känslor kopplade till dessa på plattformen. LÄS MER

  2. 2. Illustrative Mapping of Migration Campaigns in the Southern European Region during the COVID-19 Pandemic : A comparative approach

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Manuele Micheloni; [2022]
    Nyckelord :Digital Migration; Migration; Southern Europe; Data Visualization; Digital Campaign; COVID 19; Policy Development; Public Fundings; Migration Narratives; Digital Migration; Migration; Södra Europa; Datavisualisering; Digitalkampanj; COVID 19; Policyutveckling; Offentlig Finansiering; Migrationsnarrativ;

    Sammanfattning : Within the contemporary migration field, from a theoretic point of view, the communication aspect of it has been identified as an emerging priority, as its impact can affect both the public opinion and policymaking itself. In order to identify trends portraying migration narratives, as ways of representing the migration phenomena in a set historiographical context, a dataset comprehending migration-related campaigns has been developed during the timeframe 2009 - 2018. LÄS MER

  3. 3. Identitetens paradigm : En studie i profilens framväxt och dess användning i sociala medier i det postpolitiska samhället

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Emil Funcke; [2021]
    Nyckelord :Identity; profile; paradigm; hegemony; autenticity; sincerity; devotion; public; public sphere; profilicity; panopticism; history of ideas; Identitet; profil; paradigm; hegemoni; autenticitet; uppriktighet; hängivenhet; publik; offentlighet; profilicitet; panoptikonism; idéhistoria;

    Sammanfattning : The profile the individual creates on social media can be likened to a digital panopticon. How this profilicity has developed is examined by reviewing seven texts concerning the creation of identity. LÄS MER

  4. 4. Offentligt anställda, sociala medier och yttrandefrihet : Hur ser svensk förvaltning på fri och öppen åsiktsbildning över internet för de anställda?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Statsvetenskap

    Författare :Michael Winberg; [2020]
    Nyckelord :Sociala medier; yttrandefrihet; digital auktoritärism; svensk förvaltning;

    Sammanfattning : Tillgången till internet har under det senaste årtiondet gått från att vara ett tecken på individens välstånd till ett mätvärde för en nations tekniska utveckling. Likväl har tillgången till ett ”öppet internet”, det vill säga ett nät som ej övervakas och begränsas av staten för att förtrycka åsikter, blivit ett mätvärde för hur fritt ett samhälle anses vara. LÄS MER

  5. 5. Nordens drottning, Skandinaviens största festival - En kvalitativ fallstudie om Malmöfestivalens digitala kommunikation

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Charlotte Backenskiöld; Cathlin Berg; [2018]
    Nyckelord :Digital kommunikation; Extern kommunikation; Marknadsföring; Instagram; Malmöfestivalen; Offentlig organisation; Målgruppsanpassning; Dialog; Mötesplats;

    Sammanfattning : Denna fallstudie som är baserad på Malmöfestivalen år 2017, har haft för avsikt att undersöka på vilket sätt Malmöfestivalens interna ambitioner vad gäller extern kommunikation, tar sig uttryck på Instagram. Med hjälp av ett teoretiskt ramverk bestående av teorier kring public relations, social marknadsföring, offentlighet, virtuella gemenskaper samt the medium is the message har vi genom kvalitativa djupintervjuer och innehållsanalyser fördjupat oss i en kommunikationskedja. LÄS MER