Sökning: "digital support"

Visar resultat 6 - 10 av 1556 uppsatser innehållade orden digital support.

  1. 6. Dietistens upplevelser och tankar kring att kommunicera kost och hälsa med barn och ungdomar med övervikt.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Alva Vigren; Gabriella Lamond; [2024]
    Nyckelord :Dietister; barn; ungdomar; övervikt; tankar; kommunikation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Övervikt är ett nationellt växande folkhälsoproblem. Barn och ungdomar med övervikt eller fetma riskerar i större utsträckning att utveckla en övervikt eller fetma i vuxen ålder, vilket gör det viktigt att bromsa sjukdomsförloppet så tidigt som möjligt. LÄS MER

  2. 7. ENERGY EFFICIENCY RATING IN DIGITAL SPACE : System Conscious Of Potential Energy Saving (SCOPES)

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Hanna Jansson; [2024]
    Nyckelord :Energy Efficiency Rating; Web Development; Web Design; Webpage Weight; Sustainable Design; Energy saving;

    Sammanfattning : Can a tool effectively aid user experience (UX) and user interface (UI) designers, along with frontend developers, in implementing more energy efficient websites? The foundation for formulating the thesis questions and identifying the issue was laid through an exploration of related work. This study aims to present the development of a tool encompassing recommendations and practices from existing research, providing valuable support for designers and developers. LÄS MER

  3. 8. Ett digitalt ekonomiskt bistånd - De ”nya arbetssätten”

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Amina Alloune; Yasmin Aghajan; [2024]
    Nyckelord :digital; digitalization; financial support; financial aid; social work; welfare;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to highlight the experiences of social workers regarding the ongoing impact of digitalization on the administration of economic assistance within social services. The literature presented discusses how digitalization influences social workers and clients in the current workplace. LÄS MER

  4. 9. Självkänsla och socialt stöd i relation till den positiva upplevelsen av att vara själv bland unga vuxna

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Nora Samuelsson; [2024]
    Nyckelord :Positive solitude; the experience of solitude; self-esteem; social support; Positive solitude; upplevelsen av att vara själv; självkänsla; socialt stöd;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks frågan om det kan finnas ett samband mellan den positiva upplevelsen av att vara själv som i denna studie motsvarar ”positive solitude” med människors självkänsla och sociala stöd. Den föreliggande studie undersökte även om det fanns några könsskillnader i positive solitude. LÄS MER

  5. 10. ”Vi måste språka med barnen” : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar kring hur de stöttar språkutvecklingen hos flerspråkiga barn genom högläsning i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Green; Nada Alameli; [2024]
    Nyckelord :preschool; multilingualism; reading aloud; language development; preeschool teacher; socio-cultural perspective; scaffolding; mediation; translanguaging; förskola; flerspråkighet; högläsning; språkutveckling; förskollärare; sociokulturellt perspektiv; scaffolding; mediering; transspråkande;

    Sammanfattning : This study aims to deepen the understanding of and contribute knowledge about how preschool teachers work to promote the language development of multilingual children through reading aloud. The following questions are:  What tools do preschool teachers describe that they use when reading aloud to support the language development of multilingual children? How do preschool teachers describe the work in the inclusion of multilingual children in reading aloud in preschool? In this study, a qualitative method has been used to get closer to the preschool teachers' perspectives and thoughts through semi-structured interviews. LÄS MER