Sökning: "digital teknik i klassrummet"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden digital teknik i klassrummet.

  1. 1. Kompetenscenter : En genomlysning av Kompetenscenters digitala klassrum

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Tatevik Dadayan; Alice Englöv; [2023]
    Nyckelord :Active learning; motivation; creative climate; digital studies; Active learning; motivation; kreativt klimat; digitala studier;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker användningen av active learning i Kompetenscenters digitala klassrum med fokus på områden som kreativt klimat, motivation och digital undervisning. Kompetenscenter är en kommunal vuxenutbildning som ligger i Köping. LÄS MER

  2. 2. Genus roll i digitala lärspel i matematikundervisningEn empirisk studie om flickor och pojkars arbetssätt i matematiska digitala lärspel.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Vanessa Söderström; Simon Karlström; [2023]
    Nyckelord :Pupils; teacher; gender; mathematics; GBL; gamification; Elever; matematik; genus; spelbaserat lärande; spelifiering;

    Sammanfattning : En empirisk studie med syfte att undersöka likheter och skillnader mellan hur flickor och pojkar arbetar i digitala lärspel i matematik samt om lärare har genusglasögon på sig i matematikundervisning med digitala lärspel. Genom klassrumsobservationer och lärarintervjuer har data samlats in som sedan analyserats utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Kemiundervisning för elever med Neuropsykiatriska Funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Maleana Arvidsson; [2023]
    Nyckelord :Kemiundervisning; elevsvårigheter; anpassningar; digital teknik; metoder.;

    Sammanfattning : Det har under de senaste åren alltmer blivit fokus på elever med olika former av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). En fråga som man då kan ställa sig är vad kemilärare gör i klassrummet för att vara dessa behjälpliga så långt som det är möjligt. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg inom geometriundervisning : - en litteraturstudie om hur användningen av digitala verktyg möjliggör geometriska resonemang i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Felix Löfborg; Robin Lindbom; [2023]
    Nyckelord :Geometry; digital tools; mathematical reasoning; elementary school; Geometri; digitala verktyg; matematiska resonemang; grundskola;

    Sammanfattning : Studien grundas i att studera hur den aktuella digitaliseringen kan komma och påverka den traditionella geometriundervisningen. Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att sammanställa befintlig forskning där eleverna använder digitala verktyg inom geometriundervisning samt att svara på frågan: Hur kan digitala verktyg användas på olika sätt för att skapa möjligheter till geometriska resonemang i matematikundervisning? Hughes (2000) ramverk som identifierar syftet med digitala verktyget ligger till grund för studiens analys. LÄS MER

  5. 5. Digitala verktyg för att stödja elevers lärande inom taluppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Mathilda Bergvall; [2022]
    Nyckelord :Digital tools; number sense; mathematics learning; elementary school.; Digitala verktyg; taluppfattning; matematiklärande; grundskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka hur digitala verktyg stödjer elevers lärande inom taluppfattning, och målet är således att bidra med mer kunskap om varför och hur verktygen stödjer eleverna. I uppsatsen presenteras de missuppfattningar och svårigheter som elever har med taluppfattning bland annat inom multiplikation och division, samt hur dessa problem kan lösas med digitala verktyg. LÄS MER