Sökning: "digital teknik skola"

Visar resultat 11 - 15 av 39 uppsatser innehållade orden digital teknik skola.

  1. 11. Lärares digitala kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Max Weiland; Louis Secka; [2021]
    Nyckelord :Digital kompetens; digitala verktyg; kunskapsöversikt; pedagogik; didaktik; bild;

    Sammanfattning : Skolverket har som ett mål att skolan skall forma digitalt kompetenta elever. Det innebär atteleverna ska lära sig behärska entreprenörskap, kreativitet samt förmåga att förstå hurdigitaliseringens påverkan på samhället (Skolverket, 2020). LÄS MER

  2. 12. Digital kompetens i den reviderade läroplanen 2017 : En utmaning för lärare i skolans arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Fe Lundberg; [2021]
    Nyckelord :digitaliseringsstrategin; digitala verktyg; programmering och TPACK;

    Sammanfattning : Den nationella IT-strategin har uppmanat lärare att utveckla sin adekvata digitala kompetens. Syftet med denna uppsats är därför att undersöka vad lärare tänker om sitt arbete med att genomföra den reviderade läroplanen med avseende på att uppnå en adekvat digital kompetens och att kunna använda lämpliga digitala verktyg. LÄS MER

  3. 13. Lärares och specialpedagogers arbete med att skapa tillgängliga lärmiljöer för elever medläs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Åsa Hellgren; [2021]
    Nyckelord :Tillgänglig lärmiljö; inkluderande lärmiljö; specialpedagogik; digitala verktyg; läs- och skrivsvårigheter; artefakter; likvärdighet;

    Sammanfattning : Forskning visar att skolor ofta brister i att ge elever med läs- och skrivsvårigheter det stöd de har rätt till och att stödet ofta sätts in försent. Det är även vanligt att dessa elever hamnar i en negativ spiral som kan resultera i att eleven misslyckas med hela sin skolgång och sitt framtida yrkesliv. LÄS MER

  4. 14. Finns det möjlighet att delta? : en studie om hur lärare genom assisterande teknik kan öka delaktigheten i skolan för elever i läs- och skrivsvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Jonna Olsson; Johanna Mathisson; [2020]
    Nyckelord :Assistive technology; digital tools; ICT; reading and writing difficulties; participation; togetherness; accessibility; cooperation.; Assisterande teknik; digitala verktyg; IKT; läs- och skrivsvårigheter; delaktighet; tillhörighet; tillgänglighet; samhandling;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur olika professioner ser på hur lärare genom assisterande teknik kan öka delaktigheten i skolan för elever i läs- och skrivsvårigheter. Studien bygger på sex semistrukturerade intervjuer och deltagarna består av två specialpedagoger, en speciallärare, en logoped, en IT-pedagog och en forskare inom läs- och skrivsvårigheter samt assisterande teknik. LÄS MER

  5. 15. Gud i molnet : Ett utvecklingsarbete om datorstödd religionsundervisning

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Johannes Hellberg; [2020]
    Nyckelord :TPACK; digitalisering; datorstödd undervisning; religionskunskap;

    Sammanfattning : Digitaliseringen av den svenska skolan har pågått under lång tid och med åtskilliga beslutfrån myndigheter och beslutande politiska församlingar. Detta utvecklingsarbete är ett försökatt i en skola, som nyligen genomfört en satsning med en Chromebook till varje elev,implementera en användning av digital teknik i ämnet religionskunskap. LÄS MER