Sökning: "digital teknik skola"

Visar resultat 21 - 25 av 39 uppsatser innehållade orden digital teknik skola.

  1. 21. Grundlärares attityder till handskrift : En litteraturstudie om handskriftens betydelse idag och imorgon

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Urban Gustavsson; [2018]
    Nyckelord :handstil; handskrift; skrivstil; textning; grundlärare; attityd; skola; pedagogik;

    Sammanfattning : I den alltjämt pågående digitaliseringen i skolan ökar också antalet digitala verktyg i skriftspråks­under­visningen. Som följd minskar kraven om handskrift och i media målas skrivande för hand upp som en döende konst. LÄS MER

  2. 22. Stärkande av elevers digitala kompetens i ämnet Moderna Språk: Tyska : Ett undervisningsupplägg för Flipped Classroom exemplifierad med en Webquest för reseplanering till Tyskland

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Avdelningen för moderna språk

    Författare :Viktor Perselli; [2018]
    Nyckelord :Tyska; Flipped Classroom; Webquest; Digitalisering; Skola; Moderna Språk; Undervisning; Undervisningsplanering;

    Sammanfattning : Vi är på väg in i ett nytt samhälle pga. digitaliseringen av vår omgivning och det påverkar elevernas och lärarnas vardagbåde i och utanför klassrummet. Eleverna i skolorna har ofta stora kunskaper om internet som ett instrument förunderhållning, men mer sällan som ett verktyg för kunskapsinhämtning. LÄS MER

  3. 23. Informations- och kommunikationsteknik inom Sva : – Fem lärares motivation, teknik och metoder inom IKT

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Maria Wahlström; [2017]
    Nyckelord :IT; digitalization; information technology; ICT; SFI SAS; teacher; school; education; communication technology; IT; digitalisering; informationsteknik; informationsteknologi; kommunikationsteknik; SFI; lärare; skola; pedagogik; SVA; Svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med denna intervjustudie är att se hur lärare arbetar med informations- och kommunikationsteknik (IKT) i sin undervisning, inom svenska som andraspråk. Kvalitativa semistrukturerade forskningsintervjuer gjordes med Sva-lärare i Stockholm. LÄS MER

  4. 24. Multimodala texter med fokus på smartboardtavlor : Skrivundervisning och elevers läs- och skrivutveckling med hjälp av smartboardtavla

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Josefin Johansson; [2017]
    Nyckelord :Skrivundervisning; Multimodala texter; Läs- och skrivlärande; Smartboardtavla; Digitala läromedel; Writeing instruction; Multimodal texts; Read- and writedeveloping; Smartboard; Digital teaching materials.;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen är att ta reda på hur lärare på tre olika skolor i Sverige un-dervisar om läs- och skrivlärande och multimodala texter med hjälp av smartboardtavla. Vi-dare har syftet varit att se vilket resultat det ger på elevernas läs- och skrivutveckling. LÄS MER

  5. 25. Digitala verktyg i engelskundervisning : Lärares användning av digitala verktyg i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Josephine Gyllensteen; [2017]
    Nyckelord :Digitala verktyg; engelskundervisning; grundskolan; språkutveckling; digitalt intresse;

    Sammanfattning : Digital teknik har tagit enorma framsteg i samhället sedan 1980-talet medan det engelska språket blivit ett världsspråk. Tillsammans med engelskan som världsspråk och ett digitaliserat samhälle har det också blivit nödvändigt för lärare att utveckla undervisningen för att motivera elever till att vilja lära sig det engelska språket. LÄS MER