Sökning: "digital teknologi i undervisning"

Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade orden digital teknologi i undervisning.

  1. 6. GeoGebra som ett verktyg för grundskoleelevers matematiska lärande

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eleonora Zdravkovic; Amina Skrijelj; [2022]
    Nyckelord :Digitalisering; Digital teknologi; Digital kompetens; Matematisk förmåga; Matematikundervisning;

    Sammanfattning : Dagens samhälle bygger till stor del på användning av teknologiska hjälpmedel. Denna utveckling har även skolan tagit efter. Undervisningen bedrivs ofta med hjälp av tekniska hjälpmedel såsom smartboards, datorer men även olika pedagogiska dataprogram. De pedagogiska programmen har olika användsområden beroende på undervisningsämne. LÄS MER

  2. 7. Covid-19 och matematikundervisning : Hur har den påtvingade fjärr- och distansundervisning på grund av Covid-19 påverkat användningen av digitala verktyg inom matematikundervisningen på gymnasiet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Tomas Dehlin; Sofi Häggblom; [2021]
    Nyckelord :Covid-19; digital tools; distance education; mathematics education; upper secondary school; Covid-19; digitala verktyg; distansundervisning; matematikundervisning; gymnasiet;

    Sammanfattning : Introduction. At the beginning of 2020, Covid-19 developed into a global pandemic, how this global pandemic would affect the Swedish upper secondary school no one knew during the first part of the spring term 2020. The upper secondary school went from traditional teaching to distance and distance education for a short period of time. LÄS MER

  3. 8. DIGITALA LÄRRESURSER I MATEMATIK Vilka kompetenser använder läraren när digitala lärresurser integreras i matematikundervisningen?

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Charlotte Hedqvist Thorsson; [2020-09-01]
    Nyckelord :digital teknologi; digitala lärresurser; digitalisering; matematik; lärarens kompetens; TPACK;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien är att identifiera vilka ämnesmässiga, pedagogiska och teknologiska kunskaper läraren använder när digitala lärresurser integreras i matematikundervisningen i syfte att stötta undervisning och lärande. Semistrukturerade intervjuer har använts som metod för att samla in data. LÄS MER

  4. 9. Virtual Reality (VR) inom ingenjörsutbildningar i Sverige  - Möjligheter och utmaningar

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och systemvetenskap; Mittuniversitetet/Avdelningen för data- och systemvetenskap

    Författare :Omar Aljanabi; Anders Hansen-Haug; [2019]
    Nyckelord :applications; challenges; engineering education; higher education; technology; virtual reality; virtual technology; högre utbildning; ingenjörsutbildning; teknik; tillämpningar; utmaningar; virtuell verklighet; virtuell teknologi;

    Sammanfattning : Virtual reality (VR) is a computer generated 3D representation of real- or fictional environments. VR can be used to create real-life simulations that allow users to experience being present in the environment that being simulated. VR is applied for the purpose of education and training. LÄS MER

  5. 10. Lärares uppfattningar om användandet av appar för elever i matematiksvårigheter : Appars potential i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Malin Hasselblad; [2019]
    Nyckelord :Allmänna matematiksvårigheter; Digital teknologi; Kvalitativ studie; Matematikappar; Matematikundervisning; Årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare i årskurs 1–3 använder appar i matematikundervisningen för elever i allmänna matematiksvårigheter samt vilken potential lärarna upplever att appar har för matematikundervisning. Studien bygger på semistrukturerade intervjuer av fem lärare. LÄS MER