Sökning: "digitala fritidsaktiviteter"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden digitala fritidsaktiviteter.

  1. 1. Ett fritidshem för alla? - äldre elevers upplevelse av sin fritid.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Per Ahlström; Cecilia Bengtsson; Daniel Nilsson; [2023-12-07]
    Nyckelord :fritid; fritidshem; äldre elever; inskrivning; utskrivning; inflytande;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har som syfte att undersöka hur elever i årskurs 3-4 upplever fritidshemmets verksamhet jämfört med att gå hem eller göra annat efter skoldagens slut. För att uppnå detta syfte har vi arbetat utefter följande frågeställningar: ● Hur beskriver elever sin fritid på fritidshemmet? ● Hur beskriver elever sin fritid utanför fritidshemmet? ● Vilka faktorer avgör huruvida elever vill fortsätta på fritidshemmet? För att besvara frågeställningarna har vi genomfört sex gruppintervjuer med sammanlagt arton elever i de aktuella årskurserna. LÄS MER

  2. 2. Betydelse av meningsfulla fysiska samlingsplatser och psykisk hälsa bland ungdomar

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Elias Viklund; Jonathan Niklasson Burlin; [2022]
    Nyckelord :Mental health; Youths; Physical gathering places;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur ungdomars psykiska hälsa kan påverkas av fysisk interaktion på fysiska samlingsplatser samt deras motiv för att intressera sig för meningsfyllda fysiska samlingsplatser. Undersökningen genomfördes genom en kvalitativ ansats i formen av en litteraturstudie. LÄS MER

  3. 3. ”Det är väl så att kommer man inte in i den digitala världen då är man offpist” : Seniorers tankar om digital teknik och dess inverkan på deras upplevda hälsa och delaktighet

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för hälsovetenskap

    Författare :Cecilia Nielsen; [2021]
    Nyckelord :digitala klyftan; digitalt utanförskap; eHälsa; informations- och kommunikationsteknologi; äldre;

    Sammanfattning : Bakgrund: Digital teknik kan skapa möjligheter för ökad hälsa och välbefinnande för äldre men en betydande andel personer över 65 år deltar inte på lika villkor i det digitala samhället vilket kan få konsekvenser för deras hälsa och delaktighet. Syfte: Syftet med studien var att undersöka seniorers tankar om digital teknik samt dess inverkan på deras upplevda hälsa och delaktighet. LÄS MER

  4. 4. Digitala fritidsaktiviteters inverkan på ungdomars litteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Mia Pudaric; Astrid Påhlman; [2021]
    Nyckelord :akademisk prestation; datorspel; digitala fritidsaktiviteter; fritidsaktiviteter; fritidsläsning; genrer; högkonsumtion av medier; litteracitet; läsförståelse; medieanvändande; modersmålsundervisning; multiplayer-spel; online-spel; singleplayer-spel; socioekonomisk status; språkförmåga; TV; TV-program; underhållning; vokabulär;

    Sammanfattning : Vi har i denna kunskapsöversikt sammanställt och analyserat ett tiotal vetenskapliga studier för att försöka kartlägga ett eventuellt samband mellan ungdomars litteracitet och TV-tittande samt datorspelande. Dessa aktiviteter har blivit vanligare de senaste åren medan läxläsning och läsning av skönlitteratur har blivit mer ovanligt. LÄS MER

  5. 5. Pianospel – Det roligaste som finns? En enkätstudie om kulturskoleelevers syn på sin pianoundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Johan Vestman; [2020]
    Nyckelord :inre drivkraft; kognitiv självständighet; kulturskolan; lektionsinnehåll; musikpedagogik; pianospel; pianoundervisning; prioritetsordning; utbildningsvetenskap; yttre motivation; internal driving force; cognitive autonomy; culture school; educational science; lesson content; music education; piano playing; piano teaching; priority order; external motivation; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Huvuddelen av alla pianoelever slutar spela inom 3 år på kulturskolan. Varför är frånfallet så stort och vad kan man göra för att förhindra det? Tidigare forskning visar bland annat att popmusik är den genre pianoeleverna helst vill spela och att det är viktigt att eleverna känner att de utvecklas och upplever en känsla av kompetens för att vilja fortsätta spela. LÄS MER