Sökning: "digitala hjälpmedel barn"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden digitala hjälpmedel barn.

  1. 1. Flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sawsan Nahra; Almira Ljajic; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; språk; språkutveckling; förskollärares förhållningssätt; flerspråkiga barn i förskolan; spontana och planerade undervisning; hjälpmedel; flerspråkighets utmaningar och samverkan.;

    Sammanfattning : Vi lever i ett samhälle där det är allt vanligare att man träffar människor som talar andra språk än svenska, detta förekommer mycket inom förskolan. Därför valde vi att studera förskollärares syn på hur den ökande flerspråkigheten har påverkat förskolans verksamhet och hur man kan bemöta flerspråkiga barns språkutveckling för att planera en verksamhet som stimulerar barnens språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg som hjälpmedel till samspel, lärande och sociala relationer inom fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Albin Björklund; Isabella Arnemark; [2023]
    Nyckelord :Barn; digitala verktyg; fritidshem; samspel; sociala relationer;

    Sammanfattning : I den här studien vill vi se hur användningen av digitala verktyg ser ut i olika fritidshem inomett visst geografiskt område. En annan intressant aspekt i detta ämne är att titta på hur dedigitala verktygen används i fritidsverksamheten. LÄS MER

  3. 3. Barn som konsument och producent : Förskollärares perspektiv på barns användande av lärplattan i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Assarsson; Madeleine Andersson; [2023]
    Nyckelord :Lärplatta; Konsument; Producent; Förskola; Förskollärare; meningsskapande;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker förskollärares perspektiv på lärplattan i förskolans verksamhet. Detta ämne är högst relevant att ta reda på mer om, eftersom den digitala teknologin är en stor del av samhället. LÄS MER

  4. 4. Hur förskollärare skapar deltagande för flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jelena Matusevska; Linda Nord; [2022]
    Nyckelord :Multilingualism; social and cultural interaction; native language; linguistic mediation; preschool; Flerspråkighet; socialt och kulturellt samspel; modersmål; språklig mediering; förskola.;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa undersökningen har fokus på förskollärarnas resonemang om sitt arbete med flerspråkiga barn i förskolans undervisning. Syftet med undersökningen är att bidra med kunskap om flerspråkiga barn i förskolans utbildning genom att undersöka hur förskollärarna resonerar om flerspråkiga resurser och miljöer för att skapa deltagande. LÄS MER

  5. 5. Hur använder förskollärare digitala verktyg i sin undervisning? : En kvalitativ e-postintervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Blixt; Lina Zetterström; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; förskollärare; förskola; kompetensresurs; undervisning.;

    Sammanfattning : Digitala verktyg påverkar undervisningen i förskolan och de didaktiska frågorna, Vad, Varför och Hur ett innehåll i undervisningen väljs. Tidigare studier angående faktorer som påverkar hur förskollärare väljer att inkludera digitala verktyg i undervisningen handlar bland annat om förskollärarens inställning och attityd till digitala verktyg. LÄS MER