Sökning: "digitala klassrum"

Visar resultat 1 - 5 av 106 uppsatser innehållade orden digitala klassrum.

  1. 1. Digitala kartor och virtuella klassrum : En kvalitativ studie om geografilärares resa genom pandemin

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Axel Jörtsö; [2024]
    Nyckelord :Covid-19; distansundervisning; geografiundervisning; pedagogisk anpassning; lärarupplevelser.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att belysa gymnasielärares erfarenheter i omställningen från traditionellklassrumsundervisning till distansundervisning under coronapandemin. Med särskilt fokus på geografiämnetundersöks hur denna förändring påverkade lärares undervisningsmetoder samt lärarnas förmåga att nå målen iläroplanen och deras upplevelser av den nya undervisningsformen som de blev tvingade till. LÄS MER

  2. 2. Lärande i framtidens klassrum : En fenomenografisk analys av grundskollärares uppfattningar om teknikens påverkan på framtidens undervisning

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rikard Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :Framtid; grundskollärare; kunskapsutveckling; fenomenografi; kontroll; teknisk kompetensutveckling; digital utveckling;

    Sammanfattning : Den digitala utvecklingen i samhället påverkar synen på hur kunskapsutvecklingen sker i framtiden. Syftet med studien är att utforska grundskollärares uppfattningar om hur tekniken påverkar undervisningen i ett framtida klassrum. LÄS MER

  3. 3. ” […] Beror det på att SO-kunskaperna är svaga, eller beror det på att språket är svagt?” : En kvalitativ intervjustudie om SO-undervisning i det flerspråkiga lågstadieklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Albin Ellingsen; Maja Sundqvist; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; samhällsorienterade ämnen; lågstadiet; sociokulturell teori; intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lågstadielärare beskriver hur de arbetar inkluderande med de samhällsorienterande ämnena i flerspråkiga klassrum. Vi ville bland annat få en insikt i vilka arbetssätt de intervjuade lärarna använder sig av, samt vilka utmaningar de upplever i sin undervisning och hur dessa utmaningar hanteras. LÄS MER

  4. 4. Kompetenscenter : En genomlysning av Kompetenscenters digitala klassrum

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Tatevik Dadayan; Alice Englöv; [2023]
    Nyckelord :Active learning; motivation; creative climate; digital studies; Active learning; motivation; kreativt klimat; digitala studier;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker användningen av active learning i Kompetenscenters digitala klassrum med fokus på områden som kreativt klimat, motivation och digital undervisning. Kompetenscenter är en kommunal vuxenutbildning som ligger i Köping. LÄS MER

  5. 5. Hjärnstimulans för lärande i VR - en inblick i framtiden för lärande i VR

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Elias Ramsberg; Erik Edlund; [2023]
    Nyckelord :VR; Teaching; Doodling; Focus; Learning; Digital; Learning Methodology; Teaching in VR; Keeping Focus;

    Sammanfattning : Genom att analysera tidigare försök till effektivt digitalt lärande och problem som hör därtill så spekulerar vi kring hur detta forskningsområde och denna designyta kan utvecklas i framtiden. Vi simulerar upplevelsen av att studera och lära sig i ett riktigt klassrum, under riktiga omständigheter, virtuellt. LÄS MER