Sökning: "digitala kompetenser"

Visar resultat 1 - 5 av 167 uppsatser innehållade orden digitala kompetenser.

  1. 1. Digitala kompetenser hos lärare - En studie om flera samhällsorienterade pedagogers digitala kompetenser

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ronja Rodell; [2022-01-18]
    Nyckelord :SO; digitala verktyg; digital kompetens; DigCompEdu;

    Sammanfattning : The world is becoming increasingly more digital, which has created a need for teachers to teach students how to use digital tools along with the traditional skills. According to the TPACK theory, teachers should be equipped with equal parts pedagogical, subject and digital competence (2013). LÄS MER

  2. 2. Läsförståelse av tryckt och digital text : ”Ja, det är lite trial and error först”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :John Rausenstierna; [2022]
    Nyckelord :läsförståelse; läsning; digitala texter; tryckta texter; hermeneutik; fenomenologi;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka mellanstadielärares syn på användningen av digitala och tryckta texter i undervisningen av läsförståelse. Studiens teoretiska ramverk utgår från det sociokulturella perspektivet och konstruktivismen. LÄS MER

  3. 3. Från den realistiska världen till den digitaliserade datorvärlden : En kvalitativ studie kring gymnasielärarnas upplevelse av distansundervisning under Covid-19-pandemin

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Carlos Durmaz; Steven Man; [2022]
    Nyckelord :Distansundervisning; COVID-19; KASAM; idrott och hälsa; trångboddhet; digitala kompetenser;

    Sammanfattning : Syfte  Syftet med denna uppsats är att undersöka hur gymnasielärare med inriktning idrott och hälsa planerar sina lektioner utifrån läroplanen och hur de implementerar detta i distansundervisningen under covid-19 pandemin. Studien behandlar dessa forskningsfrågor: På vilket sätt organiserade gymnasielärarna distansundervisningen så att eleverna får tillgång till det centrala innehållet i förhållande till läroplanen? Vilka för- och nackdelar har distansundervisning ur ett lärarperspektiv? Vilket sätt har lärare bedömt elevers kunskap utifrån läroplanen? Metod Vi har använt oss av en kvalitativ metod och genomfört djupgående intervjuer med fem idrott och hälsa lärare. LÄS MER

  4. 4. Transforming towards “PaaS” offerings : Areas of concern for OEMs & Transformation Readiness Scale

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Ali Jumaa; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of the project is to investigate and gain knowledge about the process of transforming OEMs’ business structures from a transactional business to a result-oriented product service system or a performance as a service offering. Companies from various market segments have started to offer their customers result-oriented offerings to prolong the life cycle of their products and promote longer customer relationships to secure future business. LÄS MER

  5. 5. Digitalt skrivande i skolans tidigare år : effekter och påverkande faktorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora; Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Maria Hallqvist; Cathrin Mattsson Malinen; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Digitalisering; ASL; IKT; TPACK; talsyntes;

    Sammanfattning : I denna studie kartläggs vad som påverkar lärare i valet av att använda digitala verktyg i skrivundervisningen i skolans tidiga år (F–3) samt i vilken omfattning digitala verktyg används i skrivundervisningen. Studien syftar till att bidra till djupare kunskap och förståelse för vad som generellt påverkar lärare i valet av att använda digitala verktyg i skrivundervisningen. LÄS MER