Sökning: "digitala läsandet"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden digitala läsandet.

  1. 1. Framgångsfaktorer för läsmotivation : En kvalitativ intervjustudie om lärares perspektiv på metoder för att främja läsmotivation i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Fredrik Frendin; [2023]
    Nyckelord :Motivation; reading; digital tools; reading strategies; theory of self-efficacy; Swedish subject; teacher; Motivation; läsande; digitala verktyg; självförmåga; svenskundervisning; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur några lärare beskriver arbetet med läsning i årskurs 4-6 i svenskämnet för att skapa förutsättningar för läsmotivation hos elever. Följande frågeställningar har använts för att uppnå studiens syfte: Hur beskriver lärare att de implementerar läsandet i svenskundervisningen, hur beskriver lärare att de motiverar elever till läsande i svenskämnet samt vilka faktorer beskriver lärare som betydelsefulla för deras arbete med läsning i årskurs 4-6. LÄS MER

  2. 2. FullyBooked - a mobile application that encourages increased reading amongst young adults through functions that support a more confident choice of litterature

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Kajsa Jansson; [2023]
    Nyckelord :grafisk design; UX; unga vuxna; läsning; uppmuntra; användarvänlighet; funktioner; design; applikation;

    Sammanfattning : Undersökningar visar att läsandet stadigt minskar bland unga vuxna i Sverige (SCB, 2017). Syftet med denna studie är att undersöka på vilket sätt en app och dess funktioner skulle kunna bidra till att uppmuntra till ökat läsande bland unga vuxna i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteratur i svenska och svenska som andraspråk på gymnasiet : En studie i ämnenas likvärdighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Cecilia Zakariasson; [2021]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; likvärdighet; litteraturundervisning; skönlitteratur; svenska; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att bidra med kunskap om likheter och skillnader i behandlingen av skönlitteratur i gymnasieskolans kurs- och ämnesplaner för ämnena svenska och svenska som andraspråk. Studien syftar också till att belysa hur dessa likheter och skillnader visar sig i hur yrkesverksamma lärare inom SVA respektive SVE väljer skönlitteratur i deras undervisning och hur de säger sig arbeta med den. LÄS MER

  4. 4. Framtidens läsande i skolan. Traditionellt eller digitalt? : En studie om skillnader i traditionell bokläsning kontra digitalt.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Rikard Åkerblom; [2019]
    Nyckelord :Digitization; digital reading; reading online; ICT; reading comprehension; Digitalisering; digitala läsandet; läsande online; IKT; läsförståelse;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate distinctive factors when using digital literature against traditional textual literature as well as students' view of reading in digital form to-wards traditional written text. The theoretical starting points for learning in this study are based on the pragmatic and socio-cultural perspective. LÄS MER

  5. 5. På fritidshemmet finns en önskelåda. Där ska jag önska att vi får läsa e-ljudböcker. : En studie av elevers upplevelser kring e-ljudbok som alternativ till läsning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Yvonne Petersson; [2018]
    Nyckelord :e-ljudbok; ljudbok; e-bok; läslust; läsupplevelser;

    Sammanfattning : I studiens nulägesanalys framgick av en föreläsare som berättade att allt för många ungdomar lämnar grundskolan med läs-och skrivsvårigheter. Föreläsaren hade genom sitt arbete på behandlingshem träffat flera ungdomar som inte kan läsa och skriva och menade att detta har betydelse för ungdomarnas självkänsla och självbild. LÄS MER