Sökning: "digitala läromedel"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden digitala läromedel.

  1. 1. Digitala läromedel i algebraundervisningen : En kvantitativ innehållsanalys av elevuppgifter i årskurs 6

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Felicia Jalminger; Emelie Svensson; [2023]
    Nyckelord :Digital curriculum materials; pupil tasks; school year 6; algebraic teaching; content analysis; interactivity; multimodality; feedback; Digitala läromedel; elevuppgifter; årskurs 6; algebraundervisning; innehållsanalys; interaktivitet; multimodalitet; återkoppling;

    Sammanfattning : Dagens samhälle blir mer digitaliserat för varje år som går och skolan följer den utvecklingen; därmed ökar digitaliseringen och användandet av digitala läromedel även i skolan. Därför är undersökningen relevant för den nutida skolans utveckling. LÄS MER

  2. 2. Etik i religionskunskapsämnet : En läromedelsanalys av analoga och digitala läromedel i etikundervisningen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Donna Dehdashtian; [2022]
    Nyckelord :Etik; religionskunskap; läromedel; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : I religionskunskapsämnet är det olika områden som ska behandlas och ett utav dessa områden är etik. Denna uppsats vill undersöka hur olika läromedel för kursen Religionskunskap 1 tar upp innehållet i etiken samt hur religioner och andra livsåskådningar kopplas till etiken. LÄS MER

  3. 3. Motiverande arbetssätt i svenskundervisningen : En litteraturstudie om hur lärare arbetar i klassrummet för att främja elevers motivation och kunskapsutveckling i svenskundervisning i årskurs F-3 samt synliggöra behov av vidare forskning inom motiverande arbetssätt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Michaela Karlsson; Aamanda Markstedt; [2022]
    Nyckelord :Arbetssätt; motivation; digitala läromedel; svenskundervisning; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Val av arbetssätt är något som lärare arbetar med dagligen i skolan men vad är det som gör att lärare väljer vissa arbetssätt och inte andra? Dessa val kan påverka elever positivt men även negativt i deras syn på undervisningen. I denna litteraturstudie har vi valt att undersöka vilka arbetssätt som är främjande för elevers motivation och kunskapsutveckling. LÄS MER

  4. 4. Digitala läromedel och återkoppling i matematik för årskurs 1-3. : Lärares möjlighet till återkoppling med digitala läromedel.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Sandra Olsson; [2021]
    Nyckelord :Digital teaching aids; digital curricula; mathematics; feedback; four levels of feedback; teachers.; Digitala läromedel; digitala verktyg; matematik; återkoppling; fyra nivåer av återkoppling; lärare.;

    Sammanfattning : Digital teaching materials are today considered an important complement in the teaching of mathematics in today's school. As our society becomes increasingly digital, it is even more important that the school adapts and develops its knowledge in digital curricula. LÄS MER

  5. 5. Lärande om hållbar utveckling - på vilket sätt?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Marcus Gårdnäs; Niklas Folkeson; [2021]
    Nyckelord :Digitala läromedel; diskursiva praktiker; governmentality; hållbar utveckling; läromedelsanalys; lärande för hållbar utveckling; pastoral makt;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är ett globalt problem där skola och utbildning har en särskild roll i att bemöta problemet. Begreppet är också mångtydigt och komplext. LÄS MER