Sökning: "digitala musikinstrument"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden digitala musikinstrument.

  1. 1. Musikens tillgänglighet i förskolor från norr till söder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Karina Ferreira; Julia Nilsson; [2024]
    Nyckelord :digitala medier; fri lek; förskola; kulturupplevelse; musikaktiviteter; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Med anledning av att ingen riksomfattande forskning gjorts över i vilken form samt hur frekvent förskolebarn i Sverige får del av musik under sin utbildning, har vi valt att utföra denna studie. Syftet med studier är att ur ett musikdidaktiskt perspektiv undersöka och analysera musikens tillgänglighet på förskolor i Sverige. LÄS MER

  2. 2. The Sound Forest : Smartphoneenabled Modulation of Music Through Bodily Movements

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Rishabh Kumar; [2022]
    Nyckelord :Human-Computer Interaction; Digital Musical Instrument; Sonic Interaction Experience; Cross-modal experiences; Smartphone-enabled music creation;

    Sammanfattning : There is a growing interest in designing for whole body interactions in the field of Human–Computer Interaction, where numerous researchers are using this knowledge for creating new age digital musical instruments, with the secondary focus on creating inclusive music creation mediums for all. The aim was to create a new interaction medium for Sound Forest, a digital musical instrument at Stockholm Museum of Performing Arts. LÄS MER

  3. 3. MUSIKUNDERVISNINGEN I GRUNDSKOLA Från musiklärarens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Anastasiia Bila; [2020-01-07]
    Nyckelord :Musikundervisning; grundskolan; intervju; ramfaktorer; proximala utvecklingszonen ZPD Vygotskij;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur musiklärare i grundskolan tolkar sitt uppdrag och utformar musikundervisning till stöd för elevers lärande. Teori: De teoretiska perspektiv som examensarbetet utgår från är ramfaktorteorin samt det teoretiska begreppet, den proximala utvecklingszonen av Vygotskij, ska vidare används i studien som analysverktyg utifrån resultat i undersökningen. LÄS MER

  4. 4. Inte bara att trycka på play : Det elektroniska digitala instrumentet och verksamma musiklärares inställning till datorns roll som ett musikinstrument på gymnasienivå.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Andreas Johansson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Digitala verktyg och digital kompetens är återkommande begrepp i de senaste läroplanerna för gymnasieskola och grundskola. Från Skolverkets sida likställs de digitala verktygen med mer traditionella instrument. LÄS MER

  5. 5. Musical Instrument Recognition using the Scattering Transform

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Laura Cros Vila; [2020]
    Nyckelord :Audio classication; music information retrieval; musical instrument recognition; scattering transform; Ljudklassicering; hämtning av musikinformation; igenkänning av musikinstrument; scattering transform;

    Sammanfattning : Thanks to the advancement of technological progress in networking and signal processing, we can access a large amount of musical content. In order for users to search among these vast catalogs, they need to have access to music-related information beyond the pure digital music file. LÄS MER