Sökning: "digitala musiktjänster"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden digitala musiktjänster.

  1. 1. Musiktjänsters visuella identitet : Kvantitativ studie med inriktning på visuella element och färg

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Magnus Nordin; Lovisa Granlund; [2022]
    Nyckelord :Streamingtjänster; Visuella Element; Musik; Färgpsykologi; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Den visuella identiteten är en viktig del i skapandet av ett varumärke. Den är utformad för att tilltala sinnena, skapa en igenkänningsfaktor och för att förstärka det unika genom att kombinera olika element (Wheeler, 2013). LÄS MER

  2. 2. Banger for the Buck : Predicting Growth of Music Tracks using Machine Learning

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Elliot Nilsson; Liza Wensink; [2022]
    Nyckelord :Time series classification; Multivariate time series; Music industry; Record label business model.;

    Sammanfattning : The advent of music streaming has made it increasingly important for actors in the music industry to understand if tracks are going to succeed or not. This study investigates if it is possible to accurately classify the growth of the listener base of a music track based on multivariate time series with listener behavior data. LÄS MER

  3. 3. Vardagens Soundtrack

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Jennifer Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Streaming; Musikkonsumtion; Identitet; Påverkan; Nostalgi; Kultur; Minnen; Spotify;

    Sammanfattning : Streaming och användandet av digitala musiktjänster tar upp en allt större del av våra vardagliga liv, vilket kan komma att påverka musikens mening och betydelse för oss som musikkonsumenter.
 Syftet med denna studie är att undersöka hur tre stycken utvalda respondenter förhåller sig till musik via dagens strömmande musiktjänster, samt ifall den digitala musikkonsumtionen påverkat respondenternas musikkonsumtion och på så vis skapat några vardagliga mönster eller beteenden hos dem. LÄS MER

  4. 4. Musikbranschen underifrån : En kvalitativ studie om hur oetablerade artister upplever sin omvärld

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :David Andersson; [2015]
    Nyckelord :Oetablerade artister; musikbransch; skivbolag; musikdistribution; digitala musiktjänster; karriär;

    Sammanfattning : Under 2000-talet har nya tekniska innovationer både förändrat hur musik spelas in, distribueras och konsumeras. Därmed har nya möjligheter skapats för Sveriges oetablerade artister, samtidigt som utbudet blivit större och svårare att tränga igenom. LÄS MER

  5. 5. Att inte följa strömmen : En studie om differentiering bland musikstreamingtjänster

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Riccardo Furrer; Matilda Johansson; My Larsson; [2014]
    Nyckelord :Differentiation; positioning; segmentation; customer involvement; streaming services; music; digital; service marketing; sensory marketing; Differentiering; positionering; segmentering; kundmedverkan; streamingtjänster; musik; digitalt; tjänstemarknadsföring; sinnesmarknadsföring;

    Sammanfattning : Titel: Att inte följa strömmen – en studie om differentiering bland musikstreamingtjänsterFörfattare: Riccardo Furrer, Matilda Johansson och My LarssonHandledare: Kaisa LundKurs: Kandidatuppsats 15hp i Företagsekonomi inriktning Marknadsföring, Music & Event Managementprogrammet, Linnéuniversitetet, Höstterminen 2013SyfteSyftet med denna uppsats är att analysera de sätt digitala prenumerationstjänster inom musiksektorn kan differentiera sig på marknaden. Vi vill även undersöka vad det är konsumenten anser vara viktigt i valet av en digital musiktjänst. LÄS MER