Sökning: "digitala presentationer"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden digitala presentationer.

  1. 1. Språkutveckling och didaktik i modersmålsundervisningen : En undersökning av modersmålslärares syn på sin undervisning och sitt ämne

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Saad Salih Hamad; [2023]
    Nyckelord :teachers; mother tongue instruction; didactics; school subject; lärare; modersmålsundervisning; didaktik; skolämne;

    Sammanfattning : All multilingual primary and secondary school pupils have the right to mother tongue instruction as language is essential in developing our identity, expressing our thoughts and emotions, and showcasing our knowledge and skills. The purpose of this qualitative study is to investigate the methods employed by mother tongue teachers to enhance the language development among their pupils and how they perceive mother tongue instruction as a school subject in relation to other subjects. LÄS MER

  2. 2. Bildlärare och deras läromedel : en kvalitativ intervjustudie om bildämnets uppdrag och villkor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Peter Nuottaniemi; [2023]
    Nyckelord :Bildämnet; läromedel; läroplansteori; intervjustudie; ämneskonception;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka bildlärares val och tillämpning av läromedel. Det är en kvalitativ intervjustudie som genom fem bildlärares röster om läromedel belyser bildämnets uppdrag och villkor, samt de utmaningarna och behov de upplever finns i yrket. LÄS MER

  3. 3. Usability for spreadsheets containing data from interactive presentations

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Emma Johansson Brundell; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : To improve meetings and presentations, many presenters use digitally interactive presentations. During an event, the audience can vote, brainstorm, share thoughts and ask questions via their phones, tablets and computers, while the results are shown live. The data is often stored and, can usually be exported. LÄS MER

  4. 4. Hur digitalt format påverkar studenters läsning : Läshastighet och läsupplevelse vid läsning av digital text kontra inskannad text

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sonja Horn; Evelina Olsson; [2019]
    Nyckelord :Digital text; Inskannad text; Kongruent Inkongruent läsning; Läshastighet; Läsupplevelse;

    Sammanfattning : Universitet och högskolor rekommenderar idag stora mängder digital kurslitteratur. Digitalt material kan representeras i olika format, dels som inskannad från bok (inkongruent läsning), där texten inte kan bli manipulerad, samt som digital text (kongruent läsning), där texten är producerad för ett digitalt syfte och kan bli manipulerad till dess föredragna utseende (typsnitt, storlek, etc. LÄS MER

  5. 5. Litteraturundervisningens digitalisering : En studie om lärares erfarenheter av och tankar om digitala verktyg i litteraturundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Viktor Lind; [2018]
    Nyckelord :Litteraturundervisning; skönlitteratur; digitala verktyg; digitalisering;

    Sammanfattning : Litteratur och läsning har länge varit en grundläggande del i svenskundervisningen och har det än idag. Digitala verktyg är ett desto nyare inslag i svenskämnet men har i den reviderade upplagan av läroplanen fått en större och mer framträdande roll. LÄS MER