Sökning: "digitala rättigheter"

Visar resultat 21 - 25 av 80 uppsatser innehållade orden digitala rättigheter.

  1. 21. Non-fungible tokens i musikindustrin

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Thanakorn Saengprachum; [2021]
    Nyckelord :non-fungible tokens; icke-fungibel pollett; blockedja; musikindustrin; blockkedjeteknologin; distributionskedja.;

    Sammanfattning : Digitaliseringen och uppkomsten av internet hade under tidigt 2000-talet en storpåverkan på musikindustrin. Utvecklingen förändrade hur vi både skapar ochkonsumerar musik globalt. Denna uppsats har som syfte att undersöka om non-fungibletokens utsträckning och vad den har för betydelse för musikindustrin idag. LÄS MER

  2. 22. A fair balance? - Copyright exceptions and limitations under the Digital Single Market Directive

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Sofie Axelsson; [2021]
    Nyckelord :EU law; private international law; intellectual property law; Law and Political Science;

    Sammanfattning : In the digital age of the internet, more content is available to more people than ever before. While this provides an unprecedented opportunity for people to produce creative material for entertainment, it also comes with great difficulties regarding enforcement of copyright. LÄS MER

  3. 23. Europeiska unionens digitala årtionde: En diskursanalys på digitala rättigheter som de konstrueras av EU

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Oscar Sahlin; [2021]
    Nyckelord :Digitalization; fundamental rights; discourse; poststructuralism; Diskursanalys; EU; digitalisering; rättigheter;

    Sammanfattning : The European union has during the past decade actively tried to change strategy and formulate new regulations on the digital arena where the focus on fundamental rights has been a central strategy. The notion of universal rights has however received critic for being too western oriented and one can question what these rights actually mean, where do they originate from and what effects on society does this discourse of rights have? By analyzing the language use and policy of the “Digital services act and fundamental rights issues posed” from a poststructuralist perspective the study aims to increase the understanding of the discourse behind EU:s digital strategy and compare the results to earlier research where discourses on digital rights has been identified. LÄS MER

  4. 24. Meningen med livet, på nätet : Ungas erfarenhet av existentiella samtal i digitala miljöer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Maria Jäder Tietäväinen; [2021]
    Nyckelord :digitalisering; existentiell hälsa; IKT; livsfrågor; meningsskapande;

    Sammanfattning : Digitala miljöer och verktyg har utvecklats till alltmer integrerade delar i vardagliga processer och under pandemin covid-19 har digitaliseringen påskyndats och normaliserats än mer intensivt. Syftet med studien var att beskriva ungas erfarenheter av existentiella samtal i digitala miljöer. LÄS MER

  5. 25. De mänskliga rättigheterna i läromedel : En innehållsanalys av digitala och tryckta läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Jessika Stefansson; Madeleine Jeppsson; [2021]
    Nyckelord :Mänskliga rättigheter; deliberativa samtal; Dewey; läromedel; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap hur läromedel inom samhällskunskap skildrar de mänskliga rättigheterna för årskurserna 1–9 och gymnasiekursen Samhällskunskap 1 samt hur progressionen ser ut mellan åldersblocken. Forskningsfrågorna som besvaras är följande: Med vilka begrepp och i vilket sammanhang presenteras de mänskliga rättigheterna i läromedlen? På vilket sätt och i vilken omfattning uppmuntrar läromedel till deliberativa samtal? Hur ser progressionen ut mellan de olika årskurserna rörande begrepp, sammanhang och uppmuntran till deliberativa samtal?    I studien har det gjorts en kvalitativ innehållsanalys av åtta läromedel: två för årskurs 1–3, två för årskurs 4–6, två för årskurs 7–9 samt två för gymnasiekursen Samhällskunskap 1. LÄS MER