Sökning: "digitala rum"

Visar resultat 1 - 5 av 170 uppsatser innehållade orden digitala rum.

  1. 1. “Jag tänker inte att det är jätteviktigt. Eller mycket viktigare än annat” : En kvalitativ studie om hur och varför förskollärare använder digitala verktyg i yngre barns undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Larsson Östberg; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstrakt  Studiens syfte är att undersöka hur och varför förskollärare använder digitala verktyg i yngre barns undervisning. Mitt syfte grundar sig i den pågående utvecklingen kring digitalisering i samhället och de krav som finns runt digitalisering i förskolans läroplan. LÄS MER

  2. 2. ”Jag känner väl egentligen när jag lämnar min lägenhet, att jag alltid behöver ha telefonen” : En studie om smartphonens påverkan på studenters interaktion med Uppsalas stadsrum

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Adrian Lööf; [2023]
    Nyckelord :Smartphone; absolut rum; relationellt rum; relativt rum; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Lööf, A. 2023. En studie om smartphones påverkan på studenters interaktion med Uppsalas stadsrum. Uppsatser Kulturgeografiska institutionen, Uppsala Universitet. LÄS MER

  3. 3. Digital teknik som verktyg för våld : En kvalitativ intervjustudie om mäns våld mot kvinnor

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Frida Åstrand; Drändj Karin Berglund; [2023]
    Nyckelord :digitalt våld; våld i nära relation; mäns våld mot kvinnor; kvinnojour; skyddat boende;

    Sammanfattning : Idag utgör den digitala tekniken en naturlig del av människors liv och används på bred front i samhället. Den omfattande teknikanvändningen kan ur flera hänseenden betraktas som positiv, men anses även ha banat väg för en ny form av våld. LÄS MER

  4. 4. Learning in physics with simulation : Students’ needs & perceptions of the interaction with Algodoo, and learning in physics

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Seyma Ikra Koyuncu; [2023]
    Nyckelord :computational thinking; stem; simulations; physics; modelling; digital tools; digital content; computational thinking; stem; simulering; fysik; modellering; digitalt verktyg; digitalt innehåll;

    Sammanfattning : Initiatives to implement computational thinking and science, technology, engineering & modelling into learning processes have been taken by many authorities worldwide, and in Sweden as well. The Swedish government made changes in the high school curriculum in order to develop student’s digital competence including programming which has been in force since June 2018 (Skolverket, 2018). LÄS MER

  5. 5. Förskollärares resonemang kring det fysisk rummet och olika materials betydelse i den naturvetenskapliga undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Malmberg; Emilia Sjöström; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; material; miljö; naturvetenskap; sociokulturell teori; undervisning; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Förskollärare har enligt förskolans läroplan ett särskilt ansvar för att varje barn utmanas och stimuleras i sin utveckling av naturvetenskap. Barnen ska i förskolan ges förutsättningar att utveckla förståelse och förmågor för att kunna samtala om naturvetenskapliga fenomen. LÄS MER