Sökning: "digitala spel barn"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden digitala spel barn.

  1. 1. Digitala verktyg till flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med språkutveckling hos flerspråkiga barn med hjälp av digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hayfaa Bakerjan; [2024]
    Nyckelord :Language development; preschool; digital tools; multilingual children; sociocultural perspective.; Språkutveckling; förskola; digitala verktyg; flerspråkiga barn; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling genom användning av digitala verktyg. Genom observationer på en flerspråkig förskola i Sverige, med deltagande från flera avdelningar med förskollärare och barnskötare, transkriberades data för tematisk analys med tillämpning av ett sociokulturellt perspektiv för observationsanalys. LÄS MER

  2. 2. Digitala lärspel i matematikundervisningen : En litteraturstudie om digitala lärspels påverkan på elevernas motivation och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anton Olsson; Alexander Jeppsson; Ebba Kvarnström; [2023]
    Nyckelord :Digitala lärspel; motivation; engagemang; lärande; matematik; årskurs 4–6; undervisningsmetoder.;

    Sammanfattning : Digitala inslag har idag en stor roll i skolan, men inom matematik klamrar lärare sig fast vid traditionella undervisningsmetoder. Samtidigt tryter motivationen för matematik hos mellanstadieelever. För att öka motivationen inom matematik uppmanas lärare att utgå från elevernas intresse. LÄS MER

  3. 3. Digitala pedagogiska spel och barn med ADHD : En studie om gamification-elementens påverkan på autonomi, kompetens och tillhörighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elvina Bång; Ulrika Dagérus; [2023]
    Nyckelord :Digitala pedagogiska spel; Motivation till lärande; Inre motivation; Barn med ADHD; Gamification; Gamification-element; Self-Determination Theory;

    Sammanfattning : An increasing number of digital educational materials and games are being used today to enhance motivation and engagement in learning activities. However, there is a lack of research on how these digital educational games impact the intrinsic motivation of children with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD), a common cognitive disability, affecting approximately 5-7 % of school children. LÄS MER

  4. 4. Barn som konsument och producent : Förskollärares perspektiv på barns användande av lärplattan i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Assarsson; Madeleine Andersson; [2023]
    Nyckelord :Lärplatta; Konsument; Producent; Förskola; Förskollärare; meningsskapande;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker förskollärares perspektiv på lärplattan i förskolans verksamhet. Detta ämne är högst relevant att ta reda på mer om, eftersom den digitala teknologin är en stor del av samhället. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkiga barns meningsskapande i mötet med den digitala plattan : En kvalitativ fältstudie i förskolan

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Marie Abdalla; Amanda Thörn; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; analoga bilder; förskolebarn; flerspråkighet; tecken i lärande; meningserbjudande;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att studera hur barn i en interkulturell förskola använder multimodala sätt att kommunicera med digitala och analoga spel för att skapa mening. Mer ingående handlar det om att bidra med kunskap om hur tecken inom lärande kan visas genom hur barnen använder och omskapar analoga samt digitala material utifrån sina egna intressen. LÄS MER