Sökning: "digitala verktyg i grundskola"

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden digitala verktyg i grundskola.

  1. 1. Programmeringsundervisning i grundskolan och Makerspace-rörelsen : Vad ska läras ut och hur kan det läras ut?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Johan Pettersson; [2024]
    Nyckelord :Computational thinking; computer programming; Makerspace; NTA; primary school; Datalogiskt tänkande; grundskola; Makerspace; NTA; programmering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och exemplifiera uppfattningar och tankar om datorkunskap och programmering inom grundskolan och Makerspace-rörelsen. Lärare, verksamhetsutvecklare och avdelningschef inom samma skolverksamhet samt, i jämförande syfte, en anställd på ett Makerspace intervjuades om deras uppfattning om datorkunskap och programmering. LÄS MER

  2. 2. Lärares upplevelser med att använda digitala verktyg i matematikundervisningen i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Eleonora Zdravkovic; [2023]
    Nyckelord :Matematik; lärare; grundskola; digitala verktyg; digitalisering; upplevelser;

    Sammanfattning : Digitalisering av samhället har etablerats de senaste decennierna och är i dagsläget en naturlig del av våra liv. Digitalisering är också en naturlig del av pedagogiskt arbete på alla nivåer. Som en konsekvens av detta ställs nya krav på lärarna och deras undervisning. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg i svensk kommunal grundskola- skillnad mellan stad och landsbygd? : DEN GEOGRAFISKA PLATSENS BETYDELSE FÖR ARBETET MED DIGITALA VERKTYG I UNDERVISNINGEN

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Katrin Friman; [2023]
    Nyckelord :Interdisciplinary design; child and youth studies; schools geographic place; ICT education; municipal primaryschool; mixed- methods;

    Sammanfattning : The studys purpose has been to investigate similarities and differences in access to digital tools in Swedish municipal primary school dependent if the scools geographic place is in a bigger town or on the countryside. One of the studys research questions has been to investigate if it´s possible to discover any differences current the teachers attitudes and the pupils use of them in education dependent the schools geograpich place. LÄS MER

  4. 4. Främjande arbete för elever med diagnosen dyskalkyli : En litteraturstudie om stöd för elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Daniel Fries; Rasmus Ljung; [2023]
    Nyckelord :Dyscalculia; mathematics; teaching aids; strategies; primary school; Dyskalkyli; matematik; hjälpmedel; strategier; grundskola;

    Sammanfattning : Diagnosen dyskalkyli är en av flera orsaker till varför en elev kan hamna i svårigheter inom matematik. Dyskalkyli påverkar förmågan att lära sig samt utföra specifika aritmetiska operationer. LÄS MER

  5. 5. Lust till fortsatt musicerande : - elevers perspektiv på hur musikundervisningen i skolan kan göras mer stimulerande

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Christian Johansson; [2023]
    Nyckelord :musikundervisning; grundskola; ungdomskultur; fritid; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur musiken i grundskolan skulle kunna inspirera till vidare utveckling av musicerande på fritiden. Sju gymnasieelever i åk 1 har intervjuats om sin upplevelse av musikundervisningen i grundskolan, om den inspirerat dem till att spela på fritiden och om hur musikundervisning kan utformas på ett inspirerande sätt. LÄS MER