Sökning: "digitalisering högre utbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden digitalisering högre utbildning.

  1. 1. Betydelsefulla kriterier för kundens val mellan molnbaserat eller lokalt installerat affärssystem, och specifikt affärssystem : En fallstudie av tre kund–systemimplementatörsrelationer

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Julia Larsson; [2024]
    Nyckelord :affärssystem; molnbaserade affärssystem; lokalt installerade affärssystem; systemimplementatör; konsult; kriterier; urvalskriterier; beslutsmodell; beslutsmetod;

    Sammanfattning : Dagens moderna affärsmiljö utmärks av ständiga tekniska förändringar. I en tid av snabb digitalisering är det betydelsefullt att säkerställa en modern teknologisk infrastruktur som står sig i framtiden. Konceptet molnbaserade affärssystem har vuxit snabbt de senaste åren och förväntas fortsätta växa. LÄS MER

  2. 2. ”Adekvat digital kompetens och kritiskt förhållningssätt vad sjutton! Behöver barn i förskolan det?” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om hur barn kan erövra digital kompetens och kritiskt förhållningssätt till digitala verktyg i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Eldnor Johanna; Frisk Linda; [2023]
    Nyckelord :Digital kompetens; källkritik; digitala verktyg; förskollärares uppfattningar; Lpfö 18; kritiskt förhållningssätt; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet som formulerades för den här studien var att undersöka hur verksamma förskollärare arbetar i enlighet med den aktuella läroplanen för förskolan Lpfö 18. Utifrån arbetssätt som omfattar digitala verktyg, kritiskt förhållningssätt och adekvat digital kompetens. LÄS MER

  3. 3. Digitaliseringens inverkan på redovisningskonsulters arbete : En kvalitativ studie om hur redovisningskonsulter förhåller sig till utvecklingen av digitalisering samt hur de upplever eventuella möjligheter och hot

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Elenor Abic; Serin Malak; [2023]
    Nyckelord :Digitalization; Digital transformation; Digital tools; Accounting; Accounting consultant; accounting firm; Automation; Efficiency improvement; Work tasks; Digitalisering; Digital transformation; Digitala verktyg; Redovisning; Redovisningskonsult; Redovisningsbyrå; Automatisering; Effektivisering; Arbetsuppgifter;

    Sammanfattning : Vi har studerat vilken inverkan digitala verktyg har på redovisningskonsulters dagliga arbete. Syftet med studien är att förklara hur och varför redovisningskonsulter använder och upplever digitala verktyg i sitt arbete. LÄS MER

  4. 4. Acceptans och Användning av ChatGPT inom Akademisk Utbildning : En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Annica Creutz; Holger Fridholm Lilja; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; Chatbots; Education; Academic education; Technology Acceptance; ChatGPT; Chatbots; Utbildning; Akademisk utbildning; Acceptans av teknik;

    Sammanfattning : Det nya verktyget ChatGPT riskerar att kollidera med akademisk integritet och förändra traditionella utbildningsformer då chatboten klarar av att författa trovärdiga uppsatser på kommando. Det är därför av intresse att undersöka acceptans och användande av ChatGPT hos studenter och doktorander, för att förstå teknologins framtid inom akademisk utbildning. LÄS MER

  5. 5. DIGITALA VERKTYG INOM HÖGRE UTBILDNING En kvalitativ studie om hur Covid-19 pandemin påverkat universitetslärares inställning till digitala verktyg i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Carl Enkvist; Marcus Karlsson; [2022-06-29]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digitalisering; distansutbildning vid kris; högre utbildning; kvalitativ studie; Technology Acceptance Model;

    Sammanfattning : På grund av pandemin 2020 fick miljoner lärare och studenter inom högre utbildning världen över ställa om till utbildning på distans. Denna typ av undervisning bedrevs främst med hjälp av digitala verktyg. LÄS MER