Sökning: "digitalisering kvantitativ"

Visar resultat 1 - 5 av 195 uppsatser innehållade orden digitalisering kvantitativ.

  1. 1. Digitalisering av ekonomibranschen. Ekonomers attityd till digitalisering inom ekonomibranschen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elsa Hugosson; Cajsa Sveningsson; [2024-02-20]
    Nyckelord :digitalisering; ekonomi; ekonomibranschen; individ; yrkesroll; förändring; attityd;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Digitalisering är något som förändrar yrken och samhället i stort. Ekonomibranschen är i ständig förändring till följd av just digitalisering. Även om det ses som nödvändigt kan attityden till denna förändring variera hos ekonomer. LÄS MER

  2. 2. MONEY ON (THE) LINE : A Quantitative Study on the Effects of Different Types of Digital Government Services on Petty Corruption

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Victor Hasslöf; [2024]
    Nyckelord :E-government; E-governance; E-services; E-service; electronic; government; governance; digital; government; service; services; digital; digitalization; computer; public; sector; informational; transactional; corruption; petty; crime; economics; quantitative; analysis; 2014; 2013; EGDI; online; index; subindex; disaggregate; conceptualization; data; E-tjänst; E-services; digitalisering; digital; tjänst; offentlig; sektor; korruption; tjänstemannakorruption; information; transaktion; brottsekonomi; dator; ekonomi; kvantitativ; analys; 2014; 2015; EGDI; online; index; underindex; disaggregerad; konceptualisera; data;

    Sammanfattning : Previous research indicates that improving digital government services may contribute to the reduction of corruption. This study seeks to deepen the knowledge of this suggested causal link in several ways. Firstly, it adds nuance by examining the effects of two distinct sub-types of digital government services on specifically petty corruption. LÄS MER

  3. 3. Digital kompetens och användning av digitala verktyg – En kvantitativ studie om svensklärares digitala kompetens och användning av digitala verktyg för elever i skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Caroline Anttila; Ida Johansson; [2023-02-14]
    Nyckelord :digital kompetens; digitala verktyg; skrivsvårigheter; svensklärare; SAMR; TPACK;

    Sammanfattning : Bakgrund: Samhällets snabba digitalisering påverkar skolan i allra högsta grad och skolorna ställs därmed inför stora utmaningar att förbereda eleverna för en digital framtid. Det digitala samhället kräver ett förändrat sätt att formulera sig i skrift och elever i skrivsvårigheter kan ofta hamna i kläm. LÄS MER

  4. 4. Lärares upplevelser med att använda digitala verktyg i matematikundervisningen i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Eleonora Zdravkovic; [2023]
    Nyckelord :Matematik; lärare; grundskola; digitala verktyg; digitalisering; upplevelser;

    Sammanfattning : Digitalisering av samhället har etablerats de senaste decennierna och är i dagsläget en naturlig del av våra liv. Digitalisering är också en naturlig del av pedagogiskt arbete på alla nivåer. Som en konsekvens av detta ställs nya krav på lärarna och deras undervisning. LÄS MER

  5. 5. Den “moderna läraren” i fritidshem : En kvantitativ studie om vad som karaktäriserar yrkesverksamma i fritidshemmet med hög självskattad självtillit till att arbeta med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Hampus Skulstad; Philip Lindbergh; [2023]
    Nyckelord :Self-efficacy; digital competence; leisure time centers; attitudes; teacher education; digitization; Självtillit; digital kompetens; fritidshem; attityd; lärarutbildning; digitalisering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Digitaliseringen i samhället har pågått under lång tid och tempot på utvecklingen är påtaglig. Skolan står mitt i centrum av denna digitala våg av utveckling och alla yrkesverksamma i skolan påverkas dagligen i det de gör av digitaliseringen. LÄS MER