Sökning: "digitalisering påverkan skola"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden digitalisering påverkan skola.
1. Informella lärandeprocesser hos högstadieelever
Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Skolan som institution ämnar att främja alla former av lärande, detta är ett av skolans främsta uppdrag. Ett förbud av mobiltelefonen komplicerar detta uppdrag då även mobilen utgör en källa till informellt lärande hos högstadieelever. LÄS MER
2. ATT UNDERVISA MED PLATTFORMAR Hur lärare uppfattar skolans digitala infrastruktur
Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologiSammanfattning : Skolans infrastruktur präglas alltmer av olika lärplattformar. Plattformarna är skapade av någon med en agenda och har därmed själva en agens som möjliggör eller omöjliggör olika användningssätt. När plattformarna blir en större del av skolans infrastruktur så får de också en större påverkan på skolans verksamhet. LÄS MER
3. Digitala verktyg i ämnet idrott och hälsa : Ur ett lärarperspektiv i årskurs 7-9.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Idag ska det finnas digitala inslag i ämnet idrott och hälsa och skolan har generellt blivit mer digitaliserad. Det kan vara svårt att veta hur digitala verktyg kan implementeras i idrottsundervisningen, varför det ska användas och vad det egentligen medför till ämnet som är praktiskt inriktat. LÄS MER
4. Digital teknik som ett didaktiskt verktyg i undervisningen : En intervjustudie om grundskolelärares elevundervisning i en digitaliserad skola
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Uppsatsen behandlar digitaliseringen i skolan och dess påverkan i elevundervisningen till följd av nya digitala arbetsmetoder. Digitaliseringen möjliggör en större informationsspridning och kunskapsdelning vilket skapar föränderliga relationer mellan kunskap, lärande och medborgarskap. LÄS MER
5. Kompetent digitalisering? Den digitala läroplanen i skola och samhälle
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna dokumentstudie är att undersöka skolans väg till digitalisering och dess påverkan på läroplanen. Med kritisk diskursanalys som metod vill jag analysera hur direktiv från EU har påverkat Sveriges, skolans och läroplanens syn på digitalisering och digital kompetens. LÄS MER