Sökning: "digitaliseringen i bildämnet"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden digitaliseringen i bildämnet.
1. Digitala dilemman : En analys av några bildlärares uppfattningar och praxis i bildklassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka utmaningarna och möjligheterna som uppstår genom digitaliseringen inom bildämnet, samt hur bildlärare anpassar sig till den föränderliga miljön. Fokus ligger på att identifiera de begränsningar som utrustningen skapar för skolor och lärare, samt att utforska olika strategier för att hantera dessa utmaningar. LÄS MER
2. Bildämnet och digitaliseringen : En enkätstudie om hur bildlärare på högstadiet använder digitala medier i bildundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Studien syftar att öka förståelsen kring vilka strategier som bildlärare på högstadiet använder när de planerar och genomför bildundervisning med fokus på digitala medier, samt vilka faktorer som påverkar bildlärarnas val när det kommer till användningen av digitala medier i sin undervisning. Mina egna erfarenheter av digitala medier i ämneslärarutbildningen och i skolmiljöer ligger som grund för studien. LÄS MER
3. Bildlärares professionsutveckling : - En netnografisk fältstudie av en Facebookgrupp
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Den här uppsatsen handlar om bildlärares kollegiala lärande och professionsutveckling. Samhällsutvecklingen och digitaliseringen påverkar skolan, lärarna och pedagogiken. När det kollegiala utbytet brister riskerar bildämnet att bli svagare i skolan och den professionella utvecklingen hos läraren kan försämras. LÄS MER
4. En styrningsanalys av ämnet Bild i den svenska skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : SammandragStudiens syfte är att synliggöra olika styrningsmekanismer som påverkar undervisningen i ämnet Bild. Studien utgår från frågan vad det är som påverkar lärarens val av tekniker, arbetsformer och material hen vill att eleverna ska arbeta med. LÄS MER
5. Digitaliseringen av Bildämnet- Fördel eller nackdel? : En intervjuundersökning om bildlärares uppfattning om digitaliseringen av Bildämnet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med den här studien har varit att undersöka bildlärares uppfattningar om digitaliseringen av bildämnet och utifrån ett bildlärarperspektiv undersöka vad bildlärarna anser att det finns för fördelar och nackdelar med användande av digitala verktyg och medier i bildundervisningen. Studien undersökte även bildlärares uppfattningar om det analoga bildskapandet påverkas av användning av digitala verktyg och medier i bildundervisningen. LÄS MER