Sökning: "digitaliseringsstrategin"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet digitaliseringsstrategin.
1. ”Allt du gör med fler av dina sinnen gör ju att dukommer ihåg bättre” : En kvalitativ intervjustudie gällande svensklärareserfarenheter av skrivutvecklande arbete gällande digitalaverktyg i kombination med estetiska lärprocesser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Hösten 2017 fastslog regeringen att svenskt skolväsende skulle bli ledande i att använda sig avdigitaliseringens möjligheter. Strategin kom att kallas den nationella digitaliseringsstrategin.Till grund för detta reviderades styrdokumentet Lgr 11 rörande digitala verktyg. LÄS MER
2. Programming in Comprehensive School : a Follow Up of the Government's Implementation of the Digitalization Strategy
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DM)Sammanfattning : The Swedish government decided in 2017 that Sweden should be the best country in theworld to use the benefits of digitalization, and concluded that education plays a hugerole in reaching their vision. From autumn semester 2022 text-based programming willbe a mandatory part (in mathematics, grade 7-9) in Sweden. LÄS MER
3. Digitaliseringsstrategin: kunskapsfrämjande incitament eller trojansk häst? : En ideologikritisk analys av den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet
Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : As the notion of digitalisation make its way further into our lives and society, the educational system must modernise – digitalise – in order to stay relevant. But where is the digitalised school heading? Drawing on governmental policy documents associated with Sweden’s national digitalisation strategy, the study aims to emphasise the political dimension of the strategy in order to analyse more fundamental questions regarding the idea and ideological function of the Swedish educational system in the late modern age. LÄS MER
4. Digitaliseringen av den svenska skolan : En implementeringsstudie om lärarnas förståelse, kunskap och vilja att implementera den nationella digitaliseringsstrategin 2017
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : This study focuses on teachers' implementation work based on the national digitization strategy 2017 in Swedish primary schools. The purpose of the study was to study teachers' limitations and possibilities in the implementation of the digital tools. The study is based on interview responses from five primary school teachers. LÄS MER
5. Digital kompetens i den reviderade läroplanen 2017 : En utmaning för lärare i skolans arbete
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Den nationella IT-strategin har uppmanat lärare att utveckla sin adekvata digitala kompetens. Syftet med denna uppsats är därför att undersöka vad lärare tänker om sitt arbete med att genomföra den reviderade läroplanen med avseende på att uppnå en adekvat digital kompetens och att kunna använda lämpliga digitala verktyg. LÄS MER