Sökning: "digitalt möte"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden digitalt möte.

  1. 1. Tidig tillgång till digitalt kapital; nyckel till framgång : Om teknikelevers möte med tillämpning av digitala verktyg i teknikundervisningen

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mahshid Khalaj Motlagh; [2023]
    Nyckelord :Pierre Bourdieu; social capital; cultural capital; habitus; social practice; digital capital; digital in equality; the technology program; technology students; Technology 1; SolidWorks; digital tool.; Pierre Bourdieu; socialt kapital; kulturellt kapital; habitus; social praktik; digitalt kapital; digitalt o jämlikhet; teknikprogrammet; teknikelever; Teknik 1; SolidWorks; digitalt verktyg.;

    Sammanfattning : Med bakgrund i hur samhällets digitalisering präglar utbildningsväsendet, som i sin tur påverkar skolans teknikundervisning, behandlar det här examensarbetet teknikelevers habitus och strategier som tar sig uttryck i deras möte med användning av digitala verktyg som tillämpas i teknikundervisningen. Inspiration tas från sociologen Pierre Bourdieus teorier om olika kapitalformer och strategier. LÄS MER

  2. 2. Att återvända från ett offline fängelse till ett online samhälle : En analys av hur olika aktörer ser på och arbetar med bryggan mellan digital exkludering till digital inkludering inom svenska Kriminalvården

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Informationssystem och digitalisering; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Felicia Dolk; Emma Johansson; [2023]
    Nyckelord :Digital inkludering; digital exkludering; utanförskap; innanförskap; digital teknik; Smart Prison; kriminalvård; säkerhet; rehabilitering; återintegrering; frigivningsförberedelse;

    Sammanfattning : Första kvartalet år 2023 var det 6098 personer som satt frihetsberövade på Kriminalvårdens anstalter runt om i Sverige. Gemensamt för dem är att de saknar tillgång till internet och annan digital teknik. Frihetsberövade är en grupp som tvingats in i ett digitalt utanförskap, till följd av straffet de avtjänar. LÄS MER

  3. 3. SJUKSKÖTERSKANS UPPLEVELSE AV ATT MÖTA FAMILJER INOM BARNONKOLOGIN EN : - KVALITATIV INTERVJUSTUDIE

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Saljii Mitereme; Rebecca Nylander; [2023]
    Nyckelord :Pediatriconcology; experiences; family; meeting; qualitative study.; Barnonkologi; familj; kvalitativ studie; möte; upplevelser.;

    Sammanfattning :   Saljii, M & Nylander, R. Sjuksköterskans upplevelse av att möta familjer inom barnonkologin - en kvalitativ intervjustudie. En kvalitativ intervjustudie. Examensarbete i omvårdnad 15 högskolepoäng. LÄS MER

  4. 4. Hälsofrämjande patientmöten vid telefonrådgivning : Distriktssköterskors erfarenheter – en intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Anna Sundberg; Maria Zakrisson; [2023]
    Nyckelord :Promote; health; counseling; telephonenurse; person-centered; Främja; hälsa; rådgivning; telefonsjuksköterska; personcentrerat;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hälsofrämjande patientmöten vid telefonrådgivning på vårdcentral är en stor del i distriktssköterskans arbete. Arbetsuppgiften blir allt vanligare och ställer krav på distriktssköterskans yrkeskunnighet för att utifrån ett personcentrerat förhållningssätt skapa ett patientmöte där hela patientens livsvärld tas i beaktande. LÄS MER

  5. 5. Varför sitter inte Sam still? : - En kvalitativ studie om lärares uppfattningar av att undervisa elever med koncentrationssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Bernhardsson; [2023]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; pedagogisk lärmiljö; exekutiva funktioner; koncentrationssvårigheter;

    Sammanfattning : Skolan har ett särskilt ansvar över de elever som av olika anledningar uppvisar svårigheter i sin skolsituation. Elever med koncentrationssvårigheter uppfattas ofta som hyperaktiva vilket står i strid med ett förväntat klassrumsbeteende och problematiken inverkar direkt på elevens inlärningsförmåga. LÄS MER