Sökning: "diktering"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet diktering.
1. Framgångsrikt stöd vid dyslexi : ur ett elevperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Capobianco, Anna och Espinosa, Amalia (2023). Framgångsrikt stöd vid dyslexi ur ett elevperspektiv. Speciallärarprogrammet med specialisering på språk-, skriv- och läsutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER
2. Vad Innebär Det Att Skriva I Skolan? : Diktera – en digital möjlighet i en lärmiljö för alla
Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : This is a study of quantitative and qualitative methods that aims to gain increased knowledge about primary school students and what it means to write. The study examines if dictation provides a digital opportunity in a learning environment for everyone. The study is a case study. LÄS MER
3. Framtidsutsikter för en digitaliserad sjukvård : en kvalitativ studie om attityder och krav för implementering av digital diktering och taligenkänning från de regionala digitaliseringsansvarigas perspektiv
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskapSammanfattning : Digital tools and support are used today to facilitate and streamline operations in healthcare. In this thesis a qualitative study is conducted which addresses regional digitalization managers attitudes towards digital dictation and speech recognition in healthcare. LÄS MER
4. Att skriva eller att tala in text? Likheter och skillnader i textkvalitet och textlängd med och utan tal-till-text-teknik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Att kunna uttrycka sig skriftligt är en förutsättning för delaktighet i samhället och att kunna utbilda sig inför yrkeslivet. Forskning visar att kompensatoriska hjälpmedel i form av assisterande teknik för individer med läs- och skrivsvårigheter är särskilt viktigt i inlärningssammanhang. LÄS MER
5. Att skriva är svårt : En systematisk litteraturstudie om undervisningsstrategier för elever i skrivsvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : I denna systematiska litteraturstudie analyseras och presenteras tidigare forskning om skrivstrategier för elever i skrivsvårigheter. Syftet med studien är att sammanställa forskning om undervisningsstrategier för elever i skrivsvårigheter samt vilka möjligheter och begränsningar grundskollärare har i undervisningen för elever i skrivsvårigheter. LÄS MER