Sökning: "dilemma i skolan idrott"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden dilemma i skolan idrott.

  1. 1. Den didaktiska formeln för(Matematik)Idrottselev : En diskursanalys på ett idrottsgymnasium

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Sofia Bårman; [2019]
    Nyckelord :elite sports secondary school; student-athlete; mathematics; discourse analysis; dual career; RIG; matematik; diskursanalys; dubbla karriärer; idrottsgymnasium; gymnasieskolan; riksidrottsgymnasium; RIG;

    Sammanfattning : Sverige finns det Riksidrottsgymnasier och Nationella idrottsutbildningar som erbjuder ett utbildningsprogram med specialidrott för att elitidrottande ungdomar ska kunna kombinera idrott och studier. Ungdomarna ska få möjlighet att utvecklas både inom sin idrott och inom sin utbildning och på så sätt bli ”vinnare i långa loppet” med både en idrottskarriär och sedan även en yrkeskarriär som de lagt grunden till med studier under idrottsåren. LÄS MER

  2. 2. Simundervisning genom grupparbete En pedagogisk innovation där elever leder grupparbete

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Saga Kullenbäck Balafoutis; [2018-07-23]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Grupparbete; pedagogisk innovation; monitorundervisning; simundervisning; pedagogik;

    Sammanfattning : Trots skolans viktiga roll gällande samhällsmedborgares simkunnighet, är simundervisningen som lagts på skolans ämne Idrott och hälsa (Idh) ett dilemma. Simundervisningen är ett av skolans utmaningar då den både utgör en kostnad för skolan, är en tidskrävande process och lärare i ämnet känner en rädsla över att ta med en klass till en miljö som kan innebära livsfara. LÄS MER

  3. 3. ”Jag är inte kurator, psykolog eller pappa till alla barn, jag är inte bilmekaniker heller” : En studie om idrottslärares yrkesetiska dilemman

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Veronica Björkenstig; [2015]
    Nyckelord :Etik; Dilemma; Idrott- och hälsa; Skola;

    Sammanfattning : Aim The compulsory school attendance in Sweden means that all children are obligated to go to school. This makes great demands on those who work in the school, especially the teachers. Schools are complex units. In school, teachers face all kinds of ethical dilemmas on a daily basis. LÄS MER

  4. 4. Inkludering av fysiskt funktionsnedsatta elever i grundskolans allmänna idrottsundervisning : Idrottslärares syn på inkludering och deras arbetsprocess inför och under inkluderande idrottslektioner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Tim Birgersson; [2012]
    Nyckelord :Inkludering; perspektiv på inkludering; fysiska funktionsnedsättningar; rörelsenedsättningar; idrottslärares attityder; idrottsundervisning i grundskolan; anpassad fysisk aktivitet;

    Sammanfattning : Aviskten med denna studie är att undersöka idrottslärares syn på inkludering av fysiskt funktionsnedsatta elever och hur de arbetar med inkluderande idrottslektioner. Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidhemmet 2011 (Lgr 11), kursplanen i ämnet idrott och hälsa och andra liknande styrdokument visar att skolan skall vara till för samtliga individer, oavsett funktionsförmåga. LÄS MER

  5. 5. Föreningsaktiva pojkar - vinnarna i ämnet idrott och hälsa : En studie om skillnaderna mellan föreningsaktiva och icke föreningsaktiva elever i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Alexander Garcia; Robin Pedersen; [2012]
    Nyckelord :Attityder; föreningsidrott; könskillnader; idrott och hälsa; oorganiserad idrott;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att jämföra hur föreningsaktiva respektive icke föreningsaktiva elever uppfattar ämnet idrott och hälsa i årskurs 9 samt vilken betydelse kön och aktivitetsgrad har för betyget. Skiljer sig attityden till idrott och hälsa i skolan mellan föreningsaktiva och icke föreningsaktiva samt mellan könen? Finns det skillnader i betyg mellan elever med olika aktivitetsnivåer samt mellan könen i ämnet idrott och hälsa? Skiljer sig uppfattningen av tävlingsmomentet inom ämnet idrott och hälsa för föreningsaktiva respektive icke föreningsaktiva, samt om det är någon grupp som gynnas av tävlingen? Hur uppfattar elever i årskurs 9 kraven som ställs inom ämnet idrott och hälsa? Metod För att samla in de data som behövdes för studien användes en kvantitativ enkätmetod. LÄS MER