Sökning: "dilemma religionsundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden dilemma religionsundervisning.

  1. 1. Från religiös undervisning till religionsundervisning. : En historisk jämförelse om religionernas framställning i läroplaner och läromedel mellan år 1969 och 2011.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Mikaela Alexandersson; Josephine Henrohn; [2019]
    Nyckelord :Christianity; religion; religious freedom; non-confessional and migration.;

    Sammanfattning : The aim of the study is to investigate the presentation of Christianity in relation to the other world religions in curricula and teaching materials from 1969 and 2011, as well as to investigate what influenced the development of these from previous researches. From a comparative method and self-formulated analytical categories, the results have been analyzed. LÄS MER

  2. 2. Den icke-konfessionella religionsundervisningen : religionslärarens roll i den objektiva och neutrala undervisningen

    L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Anna Björsson; Alice Collin; [2018]
    Nyckelord :icke-konfessionell religionsundervisning; dilemma; objektiv;

    Sammanfattning : Religionsundervisning finns i olika former och kontexter. Den rådande religionsundervisningen i Sverige benämns som icke-konfessionell och ska därmed vara objektiv och neutral. LÄS MER

  3. 3. Etikdidaktik i grundskolans religionsundervisning : Ett dilemma för religionsläraren?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Ida Jansson; [2016]
    Nyckelord :Etik; moral; livskunskap; livsfrågor; religionsdidaktik; didaktik; värdegrund; values; ethics and moral education.;

    Sammanfattning : Litteraturstudiens syfte är att utforska vad tidigare forskning säger om hur lärare kan hanterar etikundervisningen i religionsämnet. Genom att ställa frågorna; hur kan lärare förhålla sig till formandet av etikundervisningen samt vilka svårigheter etikundervisningen kan utgöra för lärare till tidigare forskning inom området har syftet besvarats. LÄS MER

  4. 4. Tala är silver, tiga är guld, när ett etiskt fall dyker upp? : en fenomenografisk studie av några elevers uppfattningar om etiska ställningstaganden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för religionsvetenskap

    Författare :Monica Mattsson; [2001]
    Nyckelord :religionsdidaktik; religionsundervisning; religionskunskap; ämnesdidaktik; moralutveckling; Kohlberg; etiskt dilemma;

    Sammanfattning : ”Synen på barnet och barndomen borde vidgas till ett helhetsperspektiv, ett perspektiv som också innefattar en människosyn. […]: barn är också människor. Satsen ansluter till en humanistisk tradition där vördnaden för människans väsen förenas med ivriga studier av hennes egenskaper. LÄS MER

  5. 5. Etik i det dagliga skolarbetet : en undersökning i några skolor i Sandviken våren 1998

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för religionsvetenskap

    Författare :Britt-Marie Edvardsson; [1998]
    Nyckelord :religionsdidaktik; religionsundervisning; religionskunskap; ämnesdidaktik; moralutveckling; Kohlberg; Piaget; etiskt dilemma; ungdomsforskning; utvecklingspsykologi;

    Sammanfattning : Etiska frågor griper in i varje människas liv och det blir allt viktigare för individens självkännedom att få bearbeta dessa frågor. För att klara av det behövs kunskap och redskap att utveckla vår förmåga till kritiskt tänkande. LÄS MER