Sökning: "dimensioner av hållbar utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 167 uppsatser innehållade orden dimensioner av hållbar utveckling.

  1. 1. “Att ta ner det till det lilla” : ”En intervjustudie om förskollärares uppfattningar om hållbar utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Namka Gigovic; Viktoria Vigh; [2024]
    Nyckelord :hållbar utveckling; förskola; förskollärare; undervisning; fenomenografi; uppfatt ning; variation;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling inom förskoleverksamheten är ett forskningsområde där det behövs flera  forskningsstudier. Vår studie syftar till att undersöka förskollärares uppfattningar och tillämp ning av hållbar utveckling i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Håller det? : Studie av hållbar utveckling i läroböcker och läroplaner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erik Dahl; Amos Lundkvist; [2023]
    Nyckelord :Utbildning för hållbar utveckling; hållbar utveckling; samhällskunskap; gymnasiet; selektiva undervisningstraditioner; dimensioner av hållbar utveckling; ramfaktorteori; meningserbjudande; läroboksanalys;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker sambandet mellan läroplaner och läroböcker för samhällskunskap på gymnasienivå över tid utifrån hur hållbar utveckling framställs. Utbildning för hållbar utveckling har fått en mer betydande roll till samhällskunskapsundervisningen utifrån de globala målen för Agenda 2030, specifikt delmål 4.7. LÄS MER

  3. 3. En kvantitativ studie om lärarperspektiv på undervisning för hållbar utveckling i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Johansson; Anna Samberg; [2023]
    Nyckelord :Education for sustainable development; primary school; literacy; ESD teachers.; hållbar utveckling; lågstadiet.;

    Sammanfattning : Arbetet är skrivet i syfte att undersöka hur lärare undervisar i hållbar utveckling i lågstadiet med fokus på miljöfrågor. Undersökningen utgår från frågor om vilket undervisningsinnehåll lärare väljer för att undervisa i området för hållbar utveckling i lågstadiet och vilken undervisning lärare upplever sig ha förmåga att bedriva inom hållbar utveckling i lågstadiet. LÄS MER

  4. 4. Hållbar utveckling i förskolans pedagogiska lärmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Alice Ejresund; [2023]
    Nyckelord :Förskola; hållbar utveckling; lärande; pedagogiska lärmiljöer;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att synliggöra hur förskolans pedagogiska lärmiljöer är utformade och vad de innehåller, för att främja barns kompetenser om ekologisk-, ekonomisk- och social hållbar utveckling. Den teoretiska utgångspunkten var bidragande till analysarbetet för att uppnå studiens syfte och besvara forskningsfrågorna, den bestod av posthumanismen. LÄS MER

  5. 5. Resiliens och hållbarhet inom svenskklimatanpassningsarbete : En fallstudie av Huddinge- och Norrköpings kommuns arbete medklimatanpassning

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :John Holmgren; [2023]
    Nyckelord :Klimatanpassning; hållbarhet; resiliens; mångfunktionalitet; klimatförändringar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Klimatförändringar är något som har konstaterats och arbete för att minskapåverkan på klimatet är en nödvändighet för samhällen. Arbete med klimatförändringarbenämns generellt sett som hållbar utveckling, som syftar till att försöka att skapa en balans mellan sociala-, ekonomiska- och ekologiska dimensioner för att inte hindra framtida generationers möjlighet till utveckling. LÄS MER