Sökning: "direct3d"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet direct3d.

  1. 1. Evaluating Direct3D 12 GPU Resource Synchronization on Performance and Cache Operations

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Fakulteten för datavetenskaper

    Författare :Nadhif Ginola; [2023]
    Nyckelord :Direct3D 12; Barrier; Cache; Data Hazard; Synchronization; Direct3D 12; Barriärer; Cache; Datarisk; Synkronisering;

    Sammanfattning : Background. Lower-level graphics programming interfaces such as Direct3D 12 re-quire synchronization and data hazards between dependent workloads to be resolvedmanually. A barrier is a primitive used to resolve synchronization and data hazardsin a manner to achieve correct behavior by allowing developers to define waits be-tween workloads. LÄS MER

  2. 2. Utvärdering av prestanda på variabel hastighetsskuggning

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Jonathan Carrera Iseland; Leonard Grolleman; [2021]
    Nyckelord :DirectX; Variable Rate Shading; Performance; Render; Benchmark;

    Sammanfattning : Bakgrund . Moderna spel blir mer krävande på hårdvaran och för att motverka detta utvecklas nya tekniker för att lätta på dessa krav. En sådan optimeringsteknik är Variable Rate Shading (VRS), som ingår i DirectX 12 API. Det tillåter utvecklare att variera kvaliteten på delar av ramen för att förbättra prestanda. LÄS MER

  3. 3. 3D-visualisering för stadstrafikplanering : En datateknisk konstruktion och analys

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för informationssystem och –teknologi

    Författare :Cristoffer Tanda; [2020]
    Nyckelord :3D-visualization; traffic simulation; graphics programming; 3D-visualisering; trafiksimulering; grafikprogrammering;

    Sammanfattning : För att kunna kommunicera idéer relaterat till urbana projekt så behövs verktyg för att kunna framföra detta i en visuell miljö på ett sätt som människor från många olika fält kan förstå. Digitala 3D-miljöer är därmed något som efterfrågas allt mer. LÄS MER

  4. 4. Direct3D 11 vs 12 : A Performance Comparison Using Basic Geometry

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för kreativa teknologier

    Författare :Mikael Olofsson; [2016]
    Nyckelord :DirectX; Direct3D; rendering; performance; geometry;

    Sammanfattning : Context. Computer rendered imagery such as computer games is a field with steady development. To render games an application programming interface (API) is used to communicate with a graphical processing unit (GPU). LÄS MER

  5. 5. Silhouette-based Level of Detail : A comparison of real-time performance and image space metrics

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datalogi och datorsystemteknik

    Författare :Jonas Andersson; [2016]
    Nyckelord :real-time; level of detail; tessellation;

    Sammanfattning : Context. The geometric complexity of objects in games and other real-time applications is a crucial aspect concerning the performance of the application. LÄS MER